Amboise, Frankrijk

Zondag 15 oktober 2017

15 oktober 2017 - Amboise, Frankrijk

’s Morgens om half negen schallen de luidsprekers voor de halve marathon al door de stad. Om kwart voor tien zijn wij klaar om weg te rijden en komen dan langs de weg al wel afzettingen voor de marathon tegen. Wij kunnen ongestoord de stad uit komen. We rijden vandaag van Niort naar Amboise.

171015 Loire  171015 brug Loire

Via een brug over de Loire komen we Amboise binnen. Daar zetten we de camper op een gratis parkeerplaats. Hier mogen 10 campers staan op een mixed parkeerplaats. Deze parkeerplaats zonder voorzieningen is ergens achter een gebouw weggedrukt. Onze camper past precies in een vak. Voor een nacht is dit prima. Na een kop thee lopen we naar het centrum van het stadje. We kijken nu heel anders naar een stad dan 30 jaar geleden.

171015 Tour d'Horloge  171015 gezelligheid ten top

Onder de Tour d’Horloge door, kom je in het hart van het centrum. Het is een gezellige drukke stad.

171015 Amboise  171015 Hôtel de Ville

De voornaamste trekpleister is natuurlijk het kasteel, maar ook het stadhuis mag er zijn.

171015 vakwerkhuizen 171015 bakker

Er zijn veel mooie vakwerkhuizen en renaissancehuizen. De uitgang van het kasteel die onder de kapel ligt, is versierd met veel beeldhouwwerk en gargouilles.

171015 Gargouille en beeldje  171015 rotswoning

Nog iets verder in de straat zien we in de rotsen, waarop het kasteel gebouwd is, rotswoningen. Als je met dit weer langs een echte Italiaanse ijssalon komt, kun je deze natuurlijk niet weerstaan. Via Clos Luce (waar Leonardo da Vinci gewoond, gewerkt heeft en er overleden is) lopen we naar de camper terug. Het blijkt dat wij aan de achterkant van de tuin van Clos Luce staan met onze camper.

1. Jantien:
    Amboise zo mooi.
  2. Maaike Moed:
    16 oktober 2017
    Komt me allemaal bekend voor.

Een hartelijke groet,

Maaike