Dinsdag 22 mei 2018

22 mei 2018 - Cosne-Cours-sur-Loire, Frankrijk

We gaan een fietstocht maken naar Cosne-sur-Loire. Het eerste deel gaat weer langs Canal Latéral à la Loire.

180522 kerk Bannay

Als we bij Bannay komen, zien we daar een kerk vermomd als kasteel. In Bannay drinken we een kop koffie. Na Bannay fietsen we over de dijk naar de Loire.

180522 Bord voor Cosne

Bij Cosne staat als aankondiging van de stad een mooi bord.

180522 hangbrug

Over een lange hangbrug kom je de stad binnen. Het water in de Loire staat aardig hoog. We rijden door het centrum naar de VVV. Dit is tot 2 uur gesloten. We gaan eerst lunchen, scheelt weer een half uur wachten.

180522 boeken

De rotonde voor het gemeentehuis is gesierd met een aankondiging voor een boekenfeest.

180522 Eden Cinema

We bekijken vast Eden-Cinema, een Art-Deco gebouw. Het begint te regenen en we schuilen in het bushaltehokje. Als de regen is opgehouden lopen we naar het riviertje de Nohain.

180522 Nohain

De VVV is nu open en wij krijgen daar een mooie stadswandeling mee.

180522 Nohain II

De wandeling voert ons naar het eindpunt van de Nohain, waar die met een waterval in de Loire geleid wordt.

180522 schipper trekt bark

Bovenop het verbindingsweggetje staat een beeld van een schipper die zijn bark trekt.

180522 oude Loireboot

We lopen langs de Loire verder en zien daar een oude Loireboot liggen.

180522 vroeger schippershuis

In het oude havengebied zien we nog een oude schipperswoning, dat tegenwoordig een restaurant is. Is Cosne is op het industrieterrein een Auchan supermarkt. Daar wordt voor een paar dagen eten ingeslagen. Dan fietsen we via een D-weg naar de brug over de Loire bij St.-Satur, waar de camping vanaf deze brug al te zien is. Het moet hier gegoten hebben van de regen. Het campingterrein staat blank en de handdoeken, die we buiten hadden laten hangen (er was geen regen voorspeld) zijn kleddernat.