Embrun, Frankrijk

Maandag 19 juni 2017

19 juni 2017 - Embrun, Frankrijk

We doen eerst boodschappen in Briançon. Daarna rijden we een deel van een route uit de Michelingids. We rijden over col d’Izoard.

Embrun finish

Deze wordt dit jaar een touretappefinish als we de geschriften op de weg mogen geloven. In ieder geval hangen er genoeg vlaggen met de nodige aankondigingen. Er is nu ook een wedstrijd aan de gang.

Embrun wielrenners

We zien veel wielrenners met nummers op hun rug en zien nog een auto met extra fietsen. We slingeren ons met heel veel haarspeldbochten naar boven en we worden regelmatig geïnformeerd over de hoogte die we bereikt hebben.

Embrun sneeuw  Embrun hoogtebord

Er ligt zelfs sneeuw langs de kant van de weg. De bossen zijn ook weg en de bergen lijken wel een maanlandschap.

Embrun maanlandschap  Embrun motoren

De motoren scheuren langs ons heen of ze de TT van Assen aan het rijden zijn.

Embrun Col d'Izoard Embrun bergen

Na het hoogste punt zakken we met nog steilere haarspeldbochten naar beneden.

Embrun haarspeldbocht

We willen in Arvieux fresco’s gaan bekijken (aanbevolen in de Michelin-gids) maar we mogen er niet parkeren. Dit is nu de zoveelste keer dat campers geweerd worden en zelfs niet buiten het dorp kunnen parkeren. Dit is echt een gemiste kans voor deze dorpen en steden. Je gaat er op zijn minst een kopje koffie drinken of genieten van een ijsje. We rijden verder naar Guillestre om daar naar de camperplaats te gaan.

Embrun Château Queyras

Bij de afslag naar deze plaats zien we Château Queyras liggen.

Embrun Combe de Queyras

We rijden nu over een smalle weg langs de snelstromende Combe de Queyras, waar je kunt raften. Er zijn vele smalle korte tunneltjes waar je maar met een auto tegelijk doorheen kunt. We hebben gelukkig niet veel tegenverkeer. In Guillestre blijkt de camperplaats een mixed parking te zijn met veel te korte plaatsen. Het is dus eigenlijk een gewone parkeerplaats. Een vriendelijke Franse camperaar biedt zijn plaats aan omdat hij weggaat, maar ook op die plek komen wij zeker 1.5 meter te kort. Wij rijden nu maar naar Embrun. Dit is ook een mixed parking, maar ruim opgezet. Hier past onze camper makkelijk. We lopen het stadje in naar de VVV, waar we een stadsplattegrond ophalen. De VVV zit in de kapel van de Cordeliers, krijgen we meteen fresco’s te zien.

Embrun Place Barthelon Embrun Tour Brune

We lopen over de Place Barthelon naar de Tour Brune, waar we de Notre Dame du Real al zien staan.

Embrun N.D. du Real exterieur  Embrun N.D. du Real interieur  Embrun rozet

Deze kathedraal is zeer oud en de moeite waard om van binnen te bekijken. De kerk heeft ook een prachtig rozetraam. Paus Clemens VII is hier aartsbisschop geweest voor hij paus werd.

1. Oom Wil.:
    20 juni 2017
    Jammer, diHet verslag

Jammer, die strubbelingen. Verslag van zondag werkte niet.