Münster, Duitsland

Zaterdag 24 en zondag 25 september 2016

25 september 2016 - Münster, Duitsland

Na de boodschappen rijden we van Darfeld naar Münster. Daar staan we op een mixed parking bij de sportvelden., maar wel redelijk dicht bij het centrum (2,5 km). We rijden naar de stad om de wandeling bij de VVV vast op te halen. Verder zoeken we naar een Wifi-punt om nog een paar films binnen te halen die Marianne gestuurd heeft. Na een paar punten zonder internet erbij(wat heb je er dan aan) vinden we bij Galeria-Kaufhof in het restaurant een uitstekende plek met een snelle verbinding. De Cappuccino smaakt er prima en voor een euro mag je je kop zelfs navullen. Hierna kan de terugtocht naar de camper beginnen.

Het is erg zonnig en na het ontbijt vertrekken we naar de Altstad voor de wandeling.

160925 Rathaus

We beginnen bij het oude raadhuis waar in 1648 de Vrede van Münster getekend is.

160925 achterkant

We lopen om het gebouw heen, want ook de achterkant ziet er mooi uit. Daarna lopen we over de Prinzipalmarkt, waar 48 bogenhuizen met gotische en renaissance puntgeveldaken staan.

160925 Prinzipalmarkt I  160925 Prinzipalmarkt II

Deze zou je een voor een kunnen fotograferen, zo mooi zijn ze. Vlakbij staat een maquette van de Altstad,

160925 stadsmaquette

waarbij de rij bogenhuizen goed te zien is. Aan het eind van de Prinzipalmarkt staat de Sint Lambertikerk.

160925 Lambertikerk

Aan de toren zijn drie ijzeren kooien bevestigd, waarin midden 16e eeuw de lijken van de leiders van de Wederdopers ter afschrikking tentoon werden gesteld. ’s

160925 Schloß I  160925 Schloß II

Middags lopen we naar het voormalig prinsbisschoppelijke paleis. Hier is nu de administratie van de universiteit in gevestigd. Bovenop staat een mooi gouden beeld. Achter het paleis is in een stervorm een botanische tuin ter grootte van een kwart van de oppervlakte van de Altstad.

160925 Kiepenkerl

Aan Spiekerhof staat een beeld van de Kiepenkerl. Dit was een marskramer met een traditionele mand (Kiepe) op zijn rug. De stad is omringd door een promenade met lindenbomen die alleen toegankelijk is voor voetgangers en fietsers. Deze promenade is in de plaats gekomen van de stadsmuren (in de 18e eeuw al). Langs deze promenade staat nog een stukje stadstoren,

160925 Zwinger

waar in 1944 op het binnenplein gevangenen werden geëxecuteerd.

160925 Renaissancegevel

Teruglopend naar de fiets zien we op de Alte Fischmarkt een renaissancegevel.

160925 oud rijtuig

Op de Prinzipalmarkt rijdt een oud voertuig dat gebruikt wordt voor rondleidingen van toeristen.