Woensdag 17 april 2019

17 april 2019 - Earnewald, Nederland

Alweer een fietstocht in de planning. Met het beloofde weer voor vandaag moet dat een feest zijn. Ditmaal fietsen we noordwaarts. We komen langs de plek waar de Lancaster in de tweede wereldoorlog is neergestort.

190417 tweesprong

De splitsing tussen het van Harinxmakanaal naar Leeuwarden en het Prinses Margrietkanaal naar Groningen is heel duidelijk aangegeven. Wij blijven langs het Prinses Margrietkanaal rijden.

190417 roofvogel

In de wei zit op een paaltje een roofvogel. Dan komen we bij het dorp Sumar. Hier staat een oude korenmolen, genaamd “de Hoop”

3983500-s.jpg?1555512419

De molen maalt alleen op zaterdag en wordt gerund door vrijwilligers. Net na Sumar stoppen wij bij gebrek aan een café of een bankje even langs de weg om staand ons brood op te eten. Bij het meertje de Leien kunnen wij bij knooppunt 94 niet verder naar Opeinde rijden wegens werkzaamheden. Wij volgen een iets andere route en als we dan vlak bij de snelweg zijn,

3983499-s.jpg?1555512413  190417 zwanen

zien we twee libellen van stro en riet gemaakt. In Nijega zwemmen in een vijver twee zwanen, van onder wit en van boven zwart. Zij hebben 6 kleintjes. Als Paul aanstalten maakt om een foto te maken, worden de zes kleintjes door de grote zwanen afgeschermd. Vader zwaan komt als een dolle briesend en blazend aangeschoten. Wij rijden verder naar Oudega, waar we op een bankje (jaja, hier is een bankje) genieten van een meegenomen koek.

190417 lepelaar

Vlak bij Earnewâld zien we in de wei een lepelaar. Het was een heerlijke tocht. Met de 34 km van vandaag erbij, zijn wij de grens van 600 km fietsen gepasseerd.

1. Jantien Keijzer-Gudde:
    23 april 2019
    Wat maken jullie toch mooie tochten.