Vrijdag 17 augustus 2018

17 augustus 2018 - Briare, Frankrijk

Vandaag rijden we de Loireroute van Briare naar Gien. We gaan eerst over Pont Canal. Als we weer op het fietspad komen, zien we lekkere bramen hangen.

180817 torretje

We plukken er een aantal en er komt een torretje op Ellen haar hand zitten. We fietsen totdat we bij Gien zijn

180817 Gien

en hebben daar een prachtig uitzicht op de stad die aan de overkant van de Loire ligt. Wij eten aan de oever ons brood op. We rijden in de stad de berg op naar de kerk en het kasteel. Deze hebben erg geleden van een bombardement in 1940. Ze zijn in de 50-er jaren weer opgebouwd. De kerk is gewijd aan Jeanne d’Arc.

180817 Jeanne d'Arc

Binnenin de kerk is aan de bovenkant van de zuilen de levensgeschiedenis van Jeanne d’Arc uitgebeeld.

180817 Jeanne d'Arc II

Buiten aan de kerk hangt een plaquette gemaakt door de faiencerie van Gien over de rondreis van Jeanne d’Arc door Frankrijk. In Gien is zij een aantal malen geweest. Naast de kerk staat het kasteel.

180817 kasteel Gien

Hierin is een jachtmuseum gevestigd. Het kasteel ziet er strak uit van buiten. Helaas ziet het er daardoor niet oud uit.

180817 Bakkerij

In de stad zien we een bakkerij met een mooi tegeltableau in de gevel.

180817 Loireboot

We rijden nog een stukje langs de Loire, waar een Loireboot ligt. Na een lekkere kop chocola rijden we terug naar Briare.

180817 Pont Canal

Nu we van de andere kant komen, kunnen we goed de waterbak zien waarin  de schepen over de Loire varen. We reserveren ook al vast voor een boottocht morgen.