Woensdag 27 maart 2024

27 maart 2024 - Lommel, België

We moeten wachten tot na de lunch voor dat het droog wordt. Na een soepje en een lekkere rozijnenbol kunnen we vertrekken. We hebben van de boer waar wij staan, een tip gekregen om naar “Fietsen boven de bomen” in de buurt van Lommel in België te gaan. Op de route kunnen we ook twee oorlogskerkhoven bezoeken.

240327 kerkhof Poolse soldaten

Voordat we bij het “Fietsen boven de bomen” aankomen, komen we langs het Pools oorlogskerkhof.

Van de 360 in België gesneuvelde Poolse soldaten, liggen er hier 257 begraven. Op het monument zijn alle plaatsen vermeld die zij bevrijd hebben. De Poolse soldaten kwamen vanuit Engeland mee met de Normandische invasie om ook België te bevrijden.

240327 fietsen boven de bomen

Daarna fietsen we naar “Fietsen boven de bomen” Het is een eenrichtingsweg in de vorm van een spiraal die naar boven loopt en daarna weer naar beneden, totale lengte 700 meter.

240327 beeld monument Duits militair kerkhof 240327 mausoleum Duits Militair kerkhof 240327 net 18 jaar oud 240327 Duits Militair Kerkhof

Het volgende dat wij gaan bezoeken is het Duits Militair kerkhof. Hier liggen een kleine 40.000 Duitse militairen begraven. De toegang tot het kerkhof loopt via het mausoleum, waar een beeld van een soldaat ligt. Verder staan er op de muren spreuken en kerkelijke symbolen. Als je langs de graven oploopt, zie je nog veel bordjes met “Duitse soldaat”, zonder naam en toenaam. Verder valt het op dat er heel veel graven bij zijn van jongens van 18 en 19 jaar. We genieten in het bijzonder gezellig cafétje bij de ingang van een kop koffie en een lekker stuk warme appeltaart. Daarna gaan we aan de terugtocht naar de camper beginnen.

De tocht van vandaag was goed voor 42,25 km.

Jouw reactie