Dinsdag 10 mei 2022

10 mei 2022 - Besançon, Frankrijk

Om tien uur fietsen we naar Besançon om onze wandeling te gaan maken. We rijden eerst tot onderaan de vesting om een goede foto te kunnen maken. Daarna rijden we een stukje terug tot aan de sluis waar wij de Doubs oversteken.

220510 vesting I 220510 vesting II

Nu een eindje verder, hebben we een veel mooier uitzicht op de vesting. Er staat vlak onder de vesting ook nog een torentje. Hier kun je ook heel mooi de steenlagen zien. We komen de stad binnen bij Porte Rivotte.

220510 Porte Rivorte 220510 Tour Rivotte

Dit is een hele oude poort uit de middeleeuwen en is in de 16e eeuw door Vauban aangepast. Alle vestigingswerken hier in de buurt zijn trouwens van Vauban. Niet ver van Porte Rivotte staat tour Rivotte. Van dit soort torens staan er wel acht over de wallen verspreid, allemaal nog overblijfselen van het vestingtijdperk.

220510 huis aartsbisschop 220510 GebHs VictorHugo

Wij lopen verder naar het huis van de aartsbisschop. We gaan verder de stad in langs het geboortehuis van Victor Hugo, de schrijver van Les Miserables.

220510 Grand Rue

We genieten van alle middeleeuwse en renaissance gebouwen. Zelfs Granvelle heeft hier een groot gebouw gehad. We moesten deze Granvelle (uit de tijd van Karel V) bij de geschiedenisles leren.

220510 Chapel ND du Refuge 220510 Hospital Saint Jacques

De kapel ND de Refuge heeft een mooi koepeldak met geglazuurde dakpannen. We komen nu bij Hosptal Saint Jacques. Het is omgeven door een verguld hek en het heeft een mooie entree. Het complex wordt flink aangepakt zodat het klooster weer in oude luister kan worden hersteld. Daartoe worden nu de later toegevoegde gebouwen gesloopt.

220510 tram

Op de hoek kijken we naar de trams. Er gaat er zelfs één tot bijna aan onze camping. We lopen over de brug de stad weer in om op een hoekje een lekkere lunch te verorberen.

220510 fontein stadhuis

We fotograferen bij Hôtel de Ville een leuk fonteintje. Bij de kerk St. Maurice staat nu geen auto meer geparkeerd, zodat er nu wel een mooie foto gemaakt kan worden.

220510 carillon

Het carillon begint te spelen. We willen vanmiddag met het toeristentreintje mee om ons eens lekker te laten rijden. Om vijf over twee zien we bij de startplaats van het treintje dat deze 14:15 uur vertrekt, zijn wij mooi op tijd. Wij pakken de accu’s van onze fietsen en andere waardevolle spullen bijeen en staan met een ander stel te wachten. Om 14;15 uur geen treintje, 14:20 uur nog geen treintje. Bij navraag door het Franse stel bij een café aan de overkant blijkt dat het treintje niet op dinsdag rijdt. Is dat pech hebben. We laden alles weer op de fiets en besluiten dan om terug te rijden naar de camping, daar we toch wel behoorlijk moe zijn. Na een ijsje zitten we lekker in de zon bij de camper. ‘s Avonds gaan we lekker eten bij het restaurant naast de camping. En lekker is het.

1. Jantien:
    11 mei 2022
    Ik geniet weer van jullie verhalen.
  2. Maaike:
    13 mei 2022
    Ik kom nu op plaatsen, waar ik nog nooit geweest ben.
    Leuk hoor.
  3. Lilian:
    20 mei 2022
    zul je altijd zien, wil je een keertje met de trein mee......rijdt hij niet :-)