Dinsdag 13 april 2021

13 april 2021 - Eext, Nederland

Omdat het vanmiddag zo tegen drie uur zeker gaat regenen, besluiten we na de 1e koffie op de fiets te stappen. We rijden eerst richting Annen. In het noorden van Annen staat een half hunebed de D9.

210413 D9 - Annen

Om aan te geven hoe groot het hele hunebed was, heeft men dat met plomben (cementblokken) aangegeven. Dan rijden we richting Zuidlaren. In Zuidlaren is een befaamde paardenmarkt op de derde dinsdag van oktober.

210413 paardenmarkt 210413 vlag Zuid Laren

De 800ste paardenmarkt is met een standbeeld vereeuwigd. Ook in de vlag van Zuidlaren zie je een paard terug. Het brood dat we meegenomen hebben, wordt verruild voor een lekker broodje paling. We krijgen tegelijk van de visboer te horen, waar het beeld van Berend Botje staat. Het is een stuk dichterbij dan we denken.

210413 Berend Botje 210413 wanddecoratie

Bij een modezaak hangt een fraaie decoratie van bloemen.

210413 Blauwe sanatorium

Bijna buiten Zuidlaren staat het in de volksmond genoemde “Blauwe Paviljoen”. De echte naam is “het Noorder Sanatorium”. Vroeger dus een sanatorium, nu zijn het allemaal appartementen.

210413 beekdal Drentse Aa

210413 Drentsche Aa

We rijden verder door het natuurgebied van de Drentse Aa en hebben vanaf een uitkijkpunt een mooi gezicht op deze meanderende Aa. Dan komen we bij de Gasterense duinen, waar we zandduinen in het heidelandschap zien. In Eext halen we boodschappen bij de enige supermarkt, die het dorp rijk is, maar wel alles heeft, wat we nodig hebben. Na 31,5 km staan we dan weer bij de camper. We werden onderweg nog wel vier keer overvallen door hagel, maar waar je gelukkig niet zo nat van wordt. Wat is het Drentse landschap toch mooi en we hebben nog steeds geen spijt dat we weer naar Drenthe terug gegaan zijn. De beloofde regen van na drie uur is uitgebleven, gelukkig maar, want zitten we echt niet op te wachten.

1. Henk Visser:
    21 april 2021