Donderdag 10 juni 2021

10 juni 2021 - Noord-Sleen, Nederland

We beginnen de dag lekker lui buiten in de zon met een leesboek en een kop koffie. Na de lunch gaan we de tweede helft van “Toer langs de Boer” fietsen. De camperplaats is op de hoek van de route, zodat we er meteen goed aan kunnen beginnen. We rijden door Noord-Sleen. Alleen is de Markeweg afgesloten, zodat we via een omweg bij de molen “Albertdina” komen.

210610 molen

Deze molen is uit 1906. We rijden dezelfde weg terug tot we de richting Westenesch op kunnen. De kazemat, waarover in de beschrijving geschreven wordt, kunnen we niet vinden. Wel vinden we in Westenesch hunebed D44.

210610 hunebed D44

We fietsen er eerst langs, omdat we het niet als hunebed herkennen. Veel van de stenen zijn hier verdwenen. In een van de stenen zitten boorgaten voor dynamiet. We rijden verder tot Emmen en komen dan bij het originele beginpunt van deze route. Hier is een langgraf D43.

210610 Hunebed D43 210610 Hunebed D43 II

Het zijn twee aan elkaar gekoppelde hunebedden. De lengte van dit gekoppelde graf is maar liefst 40 mtr lang. We rijden langs de Schietbaanweg naar hunebed D42. Deze ligt er mooi bij onder een boom.

210610 Hunebed D42 210610 't Kraterbosje

We slaan af naar De Hullen en na zo’n 500 mtr zien komen we bij ’t Kraterbosje. Achter het meertje heeft boortoren “’t Haantje” gestaan. In 1965 is deze compleet verdwenen door een ondergrondse explosie. Men heeft een schuine pijp moeten boren om het ontsnappende gas te kunnen afstoppen. Daarna heeft men een heleboel grond er op moeten doen om de krater te dichten. Waar de grond uitgehaald is, is nu een meertje. We fietsen verder, maar hebben niet in de gaten dat de weg eigenlijk naar rechts afbuigt. Wij buigen linksaf en komen na een paar kilometer tot de ontdekking dat we weer terug zijn bij Westenesch. We rijden nu toch maar dezelfde weg terug naar huis als we naar Westenesch heen gekomen zijn.

210610 kazemat

Tot onze verrassing zien we nu wel de kazemat. (foutje in routebeschrijving). Even later rijden we Noord-Sleen weer binnen. Met het omrijden erbij is het 26.5 km fietsen geworden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl