Donderdag 13 oktober 2022

13 oktober 2022 - Bathmen, Nederland

We rijden vandaag van Holten naar CP “De Pothaar” in Loo-Bathmen. We staan direct bij een fietsknooppunt. Dat is makkelijk als we een fietstocht willen maken. Maar hier steekt de regen een spaak in het wiel. We zijn maar net onderweg, als het begint te regenen en keren daarom maar om. Het houdt deze middag niet meer op. Gelukkig hebben we net op tijd een paar foto’s gemaakt. We maken een foto van het botenhuis van de Zomp.

221013 zomp

De zomp van landgoed De Pothaar.

De Pothaar dateert van 1767 en werd toen bewoond door de eerste generatie Scheperboer. De generaties die daarna volgden, waren niet alleen boeren, maar hadden ook een eigen zomp. Met deze platbodem vervoerden zij vracht over de Schipbeek, veelal richting Hanzestad Deventer. De Pothaar had ook een eigen haventje.

De naam van De Pothaar herinnert aan deze tijd. “Pot” is een oude benaming voor boot en “haar” betekent hoogte. Dat verwijst naar een hoge plek waar ook schippers van andere zompen aan land konden gaan, zonder dat hun klompen meteen vol water liepen. Belangrijk, aangezien het gebied tijdens het vaarseizoen geregeld onder water stond.

De Pothaar fungeerde ook als schippersherberg. ’s Nachts werd er niet gevaren en de schippers wilden de koude nachten niet doorbrengen in hun open schepen. Na een borrel en een eenvoudige maaltijd kropen de schippers de hooizolder op of sliepen in de hooiberg. Ook was De Pothaar een laad- en losplek van goedereen, onder meer voor partijen hout.

221013 paddenstoelen 221013 lakenvelders

Vlak bij de aanlegsteiger staan deze kleine paddenstoelen. De boerderij (onderdeel van het landgoed) heeft een grote veestapel met Lakenvelders. Er zijn ook kalfjes bij. Wij vermaken ons wel met lezen, puzzels en spelletjes.