Donderdag 14 april 2022

14 april 2022 - Hengelo, Nederland

Vandaag fietsen we naar Hengelo. Als we op weg naar het centrum achterom kijken,

220414 watertoren stork 220414 eend met jongen

hebben we een mooi gezicht op de watertoren op het Storkterrein. Vlakbij bij het station loopt een moeder eend met acht kleintjes op het fietspad. Als het haar te druk wordt gaat ze op de stoep lopen en even uitrusten in het zonnetje. Het stelletje wordt aan alle kanten gefotografeerd. Zelfs een stel jonge jongens neemt de moeite dit te doen. Bij het onderdoor

220414 kunstwerk - verbinden -

gaan van de Europatunnel zien we een mooi kunstwerk van koper hangen.
Het heet “verbinden” en is gemaakt door het echtpaar Jan van Eijl en Marie Eitink. Van links naar rechts zien we vissen, een mensfiguur met tandraderen, een textielweverij, een auto en een bus. Allemaal aaneen gesmeed met draad en plaatjes.
We gaan één van de vroegere winkeliers van Ellen haar werk bezoeken. Zelfs na tien jaar herkent Erik Morssink Ellen meteen. We praten een poosje met hem en omdat het druk is in de zaak, maken we het niet te lang. Op de markt lunchen we eerst en gaan dan “de stadswandeling ”fietsen”. Op de markt wordt hard gewerkt aan de herinrichting.

220414 ik zag twee beren

De beren staan nu nog tussen de puinhopen. De Stichting “Hengelo Promotie” heeft een wandeling uitgeschreven door de wijk “Tuindorp ’t Lansink”.

220414 wijkvlag

C.F. Stork van de machinefabriek heeft 15 hectare grond aangekocht van boerderij ’t Lansink. Hier liet hij een een wijk bouwen voor alle werknemers met grote tuinen en veel speelmogelijkheden. Sinds 2003 is het een beschermd stads- en dorpsgezicht. Deze wijk is gebouwd tussen 1911 en 1929 en werd door de fabrieken van de stad afgescheiden.

220414 hofje aan 't Lansinkplein

Aan de Lansinkweg vinden we een open hofje naar Engels voorbeeld.  Het C.T. Storkplein is het hart van de wijk.

220414 plaveisel C.T. Storkplein

De stenen van het plaveisel zijn gelegd in waaiervorm, net zoals de Dam in Amsterdam.

220414 Hotel - 't Lansink -

Aan dit plein ligt ook Hotel “ ’t Lansink” met één Michelinster. Een deel van de straatnamen verwijst naar de werkzaamheden in de fabrieken, zoals Twijnstraat, Spinnersweg en Kettingstraat.

220414 huis I Tuindorp 220414 huis II Tuindorp 220414 Huis III Tuindorp 220414 Plein 1918 Plein 1918

Er is geprobeerd om zoveel mogelijk variatie in de huizen aan te brengen. Er is een grote vijver in Tuindorp.

220414 Woolderbeekweg Woolderbeekweg 220414 vijver Tuindorp

Vanaf 1911 is voor de bouw zand af gegraven aan de zuidzijde van het nieuwe dorp. Dit gat vulde zich met water, waardoor er een vijver ontstond. In 1922 heeft men er een officieëel zwembad gemaakt. Alles ligt er nog volgens het oorspronkelijk ontwerp.
Er waren ook scholen in deze wijk. De oude bewaarschool is nu kleuterschool.

220414 bewaarschool nu kleuterschool 220414 zijentree

Men heeft het stukje “bewaa” weg moeten hakken om er “kleute” van te maken. Door kleurverschil is dit goed te zien. We zien nog het oude houten poortje dat de entree was tot “ Erve ’t Lansink”
Hier hebben de architecten tijdens de bouw kantoor gehouden. De boerderij moest later plaatsmaken voor een school. Na nog boodschappen gedaan te hebben, rijden we terug naar de camper in (Buurtschap) Oele. Met wat heen en weer rijden hebben we vandaag 16 km gefietst.

1. Maaike:
    14 april 2022
    Een mooie wijk. Ik heb er al eens een documentaire over gezien.
    Wat boffen jullie met dit mooie fietsweer.