Donderdag 22 oktober 2020

22 oktober 2020 - Vledder, Nederland

Wij fietsen vandaag naar Vledder. De heenweg wordt de toeristische route, dwars door velden en bossen.

201022 Brink 201022 voorkant museum

In Vledder komen we aan op de Brink. Daar staat ook het Museum voor valse kunst aan. We zijn nog te vroeg voor ons tijdslot en daarom fietsen we nog naar de 14e eeuwse kerk om die op de foto te zetten.

201022 kerk

Als we dan terugkomen bij het museum, kunnen we zo naar binnen getooid met mondkapje. In verschillende zalen hangen schilderijen en tekeningen met een uitleg erbij hoe je vals van echt kunt onderscheiden.

201022  origineel en vals

Op de foto zie je tekeningen van Anton Heyboer, links is vals en rechts is echt. Hier is het te zien aan de handtekening die niet klopt en de tepels van de vrouw die verkeerd staan. Er worden ook allerlei kunstvoorwerpen getoond.

201022 Rietveld stoel

De Rietveldstoel staat hier ook. Links de valse, rechts de echte. Onderscheid is de breedte van zitting en rugleuning.

201022 negerkoning

Het beeld van de negerkoning, aangekocht door een Amerikaan voor $ 1.000.000,-, bleek een vervalsing. Via via is dit beeld ook hier gekomen omdat de Amerikaan er niets meer mee te maken wilde hebben. Zo is er hier meer valse kunst die door eigenaren voor hoge bedragen is  aangekocht, maar “verstoten” toen het vals bleek. Er is ook een glastentoonstelling met voorwerpen uit de hele wereld. Wij zien hier dan natuurlijk ook het kristal van Kosta Boda uit Zweden.

201022 Picasso

Er is ook een vaas met een werk van Picasso erop. Het museum is gevestigd in het oude gemeentehuis van Vledder. Een overblijfsel hiervan, is een  mooi glas in loodraam. Voor de terugweg maken we gebruik van fietspaden langs grotere wegen, zodat het wat sneller opschiet.

201022 Drents boerderijtje 201022 nieuw rieten dak

In Wapse komen we langs een leuk oud Drents boerderijtje waarvan ze het dak opnieuw van riet voorzien. Daar komt heel wat voor kijken. AH in Dwingeloo wordt nog even aangedaan en daarna is het nog geen drie km meer naar onze prachtige camperplaats. Heen en terug was samen 38 km.

1. Maaike:
    23 oktober 2020
    Wij hebben dit museum ook bezocht. De eigenaresse leidde ons rond. Dat deed ze op een zeer humorischtische manier. We hebben veel gelachen.
  2. Henk Visser:
    25 oktober 2020
    Dank voor jullie verslag geven