Maandag 13 juni 2022

13 juni 2022 - Assisi, Italië

We gaan vandaag Assissi bezoeken. Met een aantal kleine busjes worden we op de parkeerplaats bij de roltrappen afgezet. Als we er allemaal zijn, gaan we naar boven.

220613 Werner \220613 Porta Nuova

Daar staat Werner onze Belgische gids op ons te wachten met zendertjes en oortjes. We gaan door Porta Nuova de stad in en komen zo bij de basiliek van de heilige Clara.

220613 S.Chiara en Rocca Maggiore 220613 stutbogen Chiara

Dit is een hele sobere kerk en heeft ook als voorbeeld gediend voor de basiliek van St. Franciscus. De muren moeten wel door extra bogen worden gestut.

Clara was de vriendin van Franciscus voor hij monnik werd. Toen hij geroepen werd en de Franciscaner orde stichtte, heeft zij de orde der Clarissen opgericht. Beide ordes gingen van het zelfde principe uit. Ze trokken zich niet terug in een klooster, maar leidden een sober leven te midden van de medemensen en stonden in hun dienst door zorg, verpleging en onderwijs. De Franciscanen dragen een simpele bruine pij met een koord met 3 knopen en blote voeten in sandalen. De knopen symboliseren de 3 geloften die zij afgelegd hebben: de gelofte van armoede, van kuisheid en gehoorzaamheid. De paus heeft er vroeger voor gezorgd dat de Clarissen toch in een klooster moesten. Franciscus was een pacifist. Hij accepteerde dat andere mensen hun godsdienst anders beleefden (godsdienstvrijheid) en hij vond dat men liefde moest hebben voor alles dat leeft en bloeit, tot de wind toe.

Wij lopen een stuk door de stad en bewonderen de oude gebouwen.

220613 Fontana dei Tre Leone 220613 tempel van Minerva

Bij een plein gaan we koffie drinken naast de Fontana dei Tre Leone. We komen langs de tempel van Minerva.

Romeinse soldaten in de tijd van Julius Caesar kregen rond hun dertigste pensioen. Dat werd niet in geld uitgekeerd, maar als lapje grond van 7 hectare met een boerderij. Assisi bestond nog niet. Al deze Romeinse soldaten woonde in de vallei. Zei hebben toen de Tempel van Minerva boven op de berg opgericht.

De stad is verdeeld in een bovenstad en een benedenstad.

220613 blauwe vlaggen 220613 rode vlaggen

De rijke bovenstad heeft blauwe vlaggen en de arme benedenstad rode vlaggen. Elk jaar is er een feestdag waar ze het op sportieve wijze tegen elkaar opnemen.

220613 Rocca Maggiore

Boven de stad uit torent kasteel Rocca Maggiore. Dit is eeuwen in handen geweest van Duitse graven omdat het een deel van het Duitse keizerrijk was.

220613 Basilica San Francesco 220613 Basilica San Francesco entree 220613 kruis vlg Fransiscus

Daarna gaan we verder tot aan de Franciscusbasiliek. De kerk is gebouwd op de begraafplaats van Franciscus. Hij wilde begraven worden op het galgenveld van de misdadigers. Vandaar dat zijn kruis de vorm van een galg heeft. Dit was een tamelijk steile helling. Men heeft een platform gemaakt waardoor er een onderkerk en een bovenkerk ontstond. In de onderkerk ligt in de crypte de resten van St. Franciscus. Men is pas na zijn dood aan de kerk begonnen. Zowel de boven- als de onderkerk zijn van binnen geheel bedekt met fresco’s.

220613 fresco 220613 school MissOpl

Dit is wel wel de enige versiering. Als we van de beneden- naar de bovenkerk gaan, komen we langs de klaslokalen van de missionarisopleiding.

220613 stadsbeeld II 220613 stadsbeeld I

Na de lunch dwalen we nog door wat straatjes en eten een ijsje. We worden weer opgehaald door de busjes. ’s-Avonds hebben we in het restaurant naast de camping een diner en als we daar van terugkomen, zien we prachtig avondrood.

220613 avondrood 220613 Assisi by night

Paul gaat buiten de camping een nachtfoto van het verlichte Assisi maken.