Maandag 13 september 2021

13 september 2021 - Holtheme, Nederland

We worden laat wakker. We zijn nu wel klaar met Drenthe en daarom verkassen we vandaag naar Holtheme in Overijssel vlak bij Hardenberg. We hebben op Campercontact een camping uitgezocht. Gelukkig dat Paul een review over deze camping leest, waarin gewaarschuwd wordt, niet over Duitsland Holtheme te benaderen. Bijna bij de camping gekomen zou je via Duitsland gestuit zijn op een doorgang met een breedte van 2 meter. Dat zou betekend hebben minstens 300 meter achteruit terugrijden. Daarnaast zou je een gigantisch eind om hebben moeten rijden. We komen met onze rit naar Holtheme eerst door Valthe en langs de bakker waar we al twee keer eerder broodjes gegeten hebben. We halen daar dus broodjes voor onze lunch. We rijden verder over de Hunebed Highway N34 en nemen nog een koffiepauze.

210913 Obscura Reverse

Op de parkeerplaats staat een kunstwerk genaamd Obscura Reverse. Het verwijst naar de Camera Obscura. Door de waarschuwing in de review komen we goed aan op de camping. Na de lunch stippelen we een knooppuntenroute uit. We rijden eerst naar het zuiden om daarna af te buigen naar Hardenberg. Vlak bij Hardenberg zien we een uitgraving waar heel wat vogels zijn gaan zitten.

210913 kieviten

Er loopt een stel kieviten bij. We benaderen Hardenberg vanuit het westen en zien hier de molen boven de woonwijk uitsteken. Dichterbij gekomen, zien we dat de originele molen “de Oele Mölle” al in 1533 gebouwd is.

210913 molen I 210913 molen II

In 1968 is deze molen gerestaureerd. We rijden nog naar de kringloopwinkel en de Jumbo iets verderop.

210913 gemeentehuis

Terwijl Ellen in de kringloopwinkel rondloopt, maakt Paul een foto van het gemeentehuis tegenover de kringloopwinkel. Vanaf Hardenberg rijden we een stuk langs een kanaal. We rijden gelijk op met een boot in het kanaal die bij de ophaalbrug van Loozen moet wachten op de brugwachter.

210913 wacht op brugwachter

Wij blijven ook een poosje staan, maar het duurt ons te lang. Na bijna 34 km gereden te hebben, zijn we terug op de camping.