Maandag 15 april 2019

15 april 2019 - Drachten, Nederland

Als we opstaan, is het stralend weer. We gaan vandaag een behoorlijk grote fietstocht maken.

3980916-s.jpg?1555358370

We volgen voor een deel het Healânspaad (een pad door de hooilanden) Vanuit Drachten gaan we naar Veenhoop.

190415 tureluur

In het weiland spotten we voor ons nieuw vogeltje. Naar het geluid te horen, is het een tureluur. Bij nakijken klopt onze gedachte, het is een echte tureluur. Bij het pontje moeten we, om de veerman te waarschuwen, hard met een hamer op een bel slaan. De “Grietman” komt onmiddellijk aangevaren om ons over de Wijde Ee te zetten.

190415 botter

Er komt een botter aangevaren om aan te meren. (we denken althans dat het een botter is). Na een kop koffie rijden we over een dijk richting Earnewald.

190415 vogeloverzicht

Langs de dijk staat een bord met erop alle vogels die hier te vinden zijn. We komen in Earnewald aan bij het bezoekerscentrum van het nationaal park “De Alde Feanen” Hier is een expositie over een Lancaster bommenwerper die in de oorlog in 1942 is boven de Wadden is neergehaald en die uiteindelijk hier met de piloot is neergestort. Vier bemanningsleden hebben zich redelijk kunnen redden. Bij de vijfde was de parachute in brand gevlogen en deze is neergestort. Één bemanningslid werd vermist en is nooit meer teruggevonden.

190415 restanten Lancaster

Men heeft hier de restanten van de Lancaster samengevoegd. We bekijken de natuuruitstalling in het Bezoekerscentrum. We beleven met een film een nacht in de natuur, met regen en onweer en enge geluiden. We rijden naar Oudega, waar op een pleintje leuke houten beelden staan,

3980919-s.jpg?1555358432

waaronder deze uil.

190415 groot zwanennest

Onderweg zien we een zwanennest. Dat is zeker wel een groot nest. Tot onze verrassing leidt de route ons in Drachten langs de ons zo langzamerhand wel bekende Torenstraat in de Papegaaienbuurt. We hebben inmiddels meer dan 500 km gefietst in deze vakantie.