Vrijdag 15 april 2022

15 april 2022 - Hengelo, Nederland

Omdat het wolkendek pas zo tegen twaalven zal breken, blijven we de ochtend in de camper. Maar tegen één uur als we vertrekken, is het wolkendek nog net zo dik.Ten opzichte van gisteren is het een stuk kouder. We fietsen eerst naar Delden. We zijn Oele nog niet uit, of we zien al bordjes van Landgoed Twickel. Het kasteel ligt bij Delden.
220415 Kasteel Twickel II220415 Kasteel Twickel I

Kasteel Twickel is het centrum van een groot landgoed rond Delden. De oorsprong van het landgoed Twickel gaat terug tot 1347. In dat jaar kocht Herman van Twickelo het huis Eijsinc dat al snel de naam Twickel kreeg. Rond 1460 ontstond een L-vormig huis met een woontoren en een poortgebouw. Uitbreidingen en verbouwingen hiervan volgden in 1551, 1692 en 1850. Boven de voordeur prijken de familiewapens van het echtpaar Van Raesfelt-Van Twickelo (circa 1550). De bouwhuizen links en rechts van het voorplein dateren uit 1736. Barones Van Heeckeren Van Wassenaer schonk het landgoed in 1953 aan de door haar opgerichte Stichting Twickel. Naar haar wens wordt het kasteel nog steeds bewoond. Het kasteel is beperkt toegankelijk, de tuinen zijn opengesteld.
We fietsen verder naar Borne, waar we een viswinkel opzoeken voor een broodje vis. De haring en de makreel smaken goed. Om weer richting Hengelo te komen, kunnen we recht oversteken bij de viswinkel. We volgen het daaropvolgende fietspad iets te ver, maar een bewoner wijst ons de juiste weg. Naast zijn huis staat een camper, zodat er natuurlijk een praatje volgt. Op een gegeven moment vinden we de knooppuntenbordjes van de fietsroute terug, zodat het een stukje makkelijker wordt, als tenminste alle bordjes aanwezig zijn. De app op de telefoon moet uitkomst brengen. Daar de supermarkt in Hengelo niet ver van de route ligt, wordt die ook nog aangedaan. Na 2.5 km fietsen zijn we verkleumd bij de camper terug. Maar bij elkaar hebben we er bijna 30 km fietsen erop zitten.

1. Lilian:
    19 april 2022