Vrijdag 17 maart 2023

17 maart 2023 - Ooltgensplaat, Nederland

Ellen vindt naast onze camper een mooi uitzichtpunt naar het oude raadhuis.

230317 gemeentehuis

Hier kunnen we eindelijk de goede foto maken. We fietsen vandaag naar Oude – Tonge, waar vandaag markt is. Als we in Zuidzijde en nu van een andere kant de watertoren passeren zien we dat de door ons gewaande zonneschermen zonnepanelen zijn, en dat het gebouw helemaal niet bewoond is. Het is dus een kwestie van schijn bedriegt. Als we in Oude – Tonge aankomen, zien we de kerk van de Hervormde Gemeente het eerst.

230317 kerk Hervormde Gemeente 230317 oude gemeentehuis oude gemeentehuis

230317 Watersnood monument 230317 Overledenen watersnoodramp

De hele kerk is aardig scheef gezakt. Wij komen vanzelf bij de kaai, waar de markt gehouden wordt. We laten een paar broodjes haring inpakken voor onderweg. We zijn nu ook wel toe aan een kop koffie met een lekker gebakje erbij. We doen dit in Hotel-Restaurant “Lely” waar koningin Beatrix in 2003 koffie dronk na de herdenking van de Watersnoodramp 1953.

230317 de kaaiwerker

Een inwoner vertelt ons het verhaal van de kaaiwerker, het was een heel zwaar beroep. Ook wijst hij ons op de erebegraafplaats van de Watersnoodramp. Je komt er via een pad met veel verhalen op borden. De rijen gedenkstenen zijn indrukwekkend (305 overledenen, waarvan een aantal nog steeds niet geïdentificeerd zijn). We fietsen verder naar het fietspad langs de kust. Bij de ingang van het nauurgebied waar het fietspad doorheen loopt, staat een bord dat er nu niet gefietst mag worden i.v.m. de broedtijd van de vogels. Wij nemen daarom de gewone dijk om bij de Galathese haven te komen. Hier bij de in/uitgang van het natuurfietspad zien we mensen die wel over dat fietspad gaan. Daar we geen enkel bankje tegenkomen zijn op onze weg, zijn we blij dat we hier wel een bankje vinden. We laten ons het broodje haring goed smaken. We rijden wat rond in dit haventje en bekijken de camperplaats. Na een stukje terugrijden, gaan we dan naar Fort Prins Frederik uit de 19e eeuw.

230317 Fort Prins Fredrik I 230317 Fort Prins Frederik II 230317 Fort Prins Frederik III

Een gedeelte van het fort wordt gerestaureerd als leerling bouwplaats om restauratie-metselaar/timmerman te worden. Zo tegen drie uur zijn we terug en hebben dan 32 ¾ km gereden. De km’s worden zo langzamerhand opgevoerd.