Vrijdag 17 september 2021

17 september 2021 - Holtheme, Nederland

Het belooft vandaag mooi weer te worden. Als we wakker worden, hangt er een behoorlijke mist. De zon heeft er erg veel moeite mee om door de wolken heen te komen. Wij zien de zon af en toe door de wolken tegen een uur of een. Echt schijnen is er vandaag niet bij. Wij fietsen via een knooppuntenroute naar het zuiden. Zo komen we weer in Duitsland terecht. We komen Duitsland binnen bij Wielen en zien meteen een snackbar. Aangezien het toch bijna etenstijd is, besluiten we hier maar meteen gebruik van te maken. Ze hebben er zelfs broodjes kroket en op de rekening staat Hollandse kroketten. Na onze lunch rijden we verder tot we Duitsland weer uit zijn. Hier zit op de grens in de weg zelfs een sluis van maar 1,75 meter breed.

210917 kerk

We rijden door Bruchenveld en rijden tegen de protestantse kerk “De Ark” aan. Onderweg zien wij nog borden waar op uitgelegd wordt, wat de 80-jarige oorlog met deze streek gedaan heeft.

210917 Vecht 210917 waterbuffels

Bij een sloot zien we een watermaaier aan het werk. Deze moet voorkomen dat sloten helemaal dichtgroeien. Even hierna staan er waterbuffels in de wei. We kunnen ze nu van dichtbij bekijken. Ze zijn nogal nieuwsgierig We rijden terug naar de camping en na een lange pauze met een kopje thee, fietsen we naar Gramsbergen om boodschappen te doen en de lege flessen weg te gooien.

210917 Mommerite

Bij het kanaal zien we aan de overkant het mooie café Mommerite liggen. Bijna weer bij de camping zien we aan het eind van weg naar links een boerderij. We vragen ons af of dit de boerderij in Jugendstil is, die we gisteren vanuit de zomp zagen.

210916 boerderij  210917 Vecht210917 belted galloway

We rijden er naar toe en inderdaad is dit de bewuste boerderij. Van hieraf zien we de Vecht waar we gisteren gevaren hebben. Vanaf een bankje op de dijk kijken we naar de Belted Galloways. We kunnen ze nu van dichtbij fotograferen.  Na nog geen kilometer komen we bij de camping aan. Met de boodschappen erbij, hebben we vandaag 44 km gereden.

1. Henk Visser:
    18 september 2021
    Dat was dan toch een flinke tocht
    Groet Henk