Vrijdag 26 maart 2021

26 maart 2021 - Raamsdonksveer, Nederland

We vertrekken vandaag uit Koudekerke en rijden tot Raamsdonksveer. Daar zijn in de jachthaven een paar camperplaatsen. Het waait stevig. We wandelen naar Geertruidenberg. Dit is een oude vestingstad in stervorm. Vroeger hoorde Geertruidenberg bij Zuid Holland.

210326 Vlag Geertruidenberg

Dit kun je nog zien aan de stadsvlag. De rode Hollandse leeuw staat er nog in. In 1813 is Geertruidenberg bij Noord-Brabant gekomen. Vanaf de kerktoren laat het carillon het lied Brabant van Guus Meeuwis horen. We lopen naar de markt.

210326 St. Geertruid 210326 vh synagoge

Voor de kerk staat het beeld van St. Geertruid. Op haar staf en bij haar voeten zitten muizen. We weten nog niet de betekenis hiervan. Naast de St. Geertruid staat de voormalige synagoge.

210326 markt 210326 markt met St. Geertruid 210326 huis middeleeuwen

Langs de markt staan veel gebouwen gebouwd vanaf de middeleeuwen tot rond 1900. We lopen via een andere brug terug naar de jachthaven.