Vrijdag 29 april 2022

29 april 2022 - Nancy, Frankrijk

Vandaag gaan we de laatste “wandelingen” in Nancy maken. De eerste wandeling gaat om park Sainte-Marie heen.

220429 Musee de l'Ecole de Nancy 220429 beeld muur museum

Daar staat ook het museum L’Ecole de Nancy. Dit museum bevat één van de grootste collecties Art Nouveau. Hoewel het gebouw niet zo Art Nouveau aandoet, is het reliëf aan de voorkant niet onaardig.

220429 Villa Lejeune

Naast het museum staat villa Lejeune. Dit is werkelijk een snoepje.

220429 Elzasserhuis uit 1804

In het park Sainte-Marie staat een huis in Elzasser stijl uit 1804 dat hier naar toe verplaatst is voor een Internationale Tentoonstelling.

220429 Villa Clematis 220429 balkon in blauwe regen220429 deur in Art Nouveau

Iets verder op in Rue Félix-Faure staan heel veel panden in Art Nouveau stijl, je zou er een fotoboek mee kunnen vullen. We zien hier heel veel mooie details. Dan rijden we door voor de tweede wandeling naar het gebied om Villa Majorelle. Door een spandoek kijken we naar het verkeerde huis. Ellen zegt nog: “aan de overkant staat een veel mooier huis”. Gelukkig is dit de echte villa Majorelle.

220429 Villa Majorelle 220429 schoorsteen Majorelle

Het heeft hele grappige schoorstenen. Alleen op afspraak kun je hier naar binnen.

220429 Maison Mangon

In de volgende straat vinden we Maison Mangon. Dit ziet er heel organisch uit, het lijkt wel van de Spaanse architect Gaudi. Op de hoek is een kleine brasserie met maar één warme lunch op het menu. Wij zijn om iets voor 1 uur, de laatste die deze lunch kunnen bestellen, daarna wordt er geen lunch meer geserveerd. Het gerecht is echt lekker, biefstuk met friet op een goede manier klaargemaakt. Alleen de Dyon mosterd hebben we niet aangeraakt, die is me toch sterk.

220429 hekwerk balkon 220429 detail apotheek 220429 detail gebouw

We rijden verder langs Avenue Foch waarvan hier enige details, zoals hekwerken en bloemdecoraties.

220429 architect van dienst

Gebruikelijk in die tijd is dat de architect zijn naam en bouwdatum in de gevel mag zetten. We rijden terug via de grote winkelstraten en doen bij de stads Carrefour boodschappen. Wat hier aan de hand is, weten we niet, maar de versvakken zijn allemaal leeg, vreemd voor de vrijdagmiddag om 14:30 uur. Nu is het nog maar een klein stukje tot aan de camper. De zon laat het door het wolkendek vandaag afweten. Na drie uur stroomt de CP bijna vol.

1. Jantien:
    30 april 2022