Woensdag 27 april 2022

27 april 2022 - Nancy, Frankrijk

Op ons dooie gemak maken we ons klaar voor vertrek. Auto’s met mensen met maskers voor rijden af en aan bij de teststraat. Wij rijden naar het zuiden met bestemming Nancy over de ons bekende wegen.

220427 koolzaadvelden 220427 brug Ettelbrück brug Ettelbrück

Het koolzaad staat vol in bloei. Bij Diekirch gaan we bij de onze vaste plek tanken. De prijs van de diesel valt ons mee (€ 1,76,9/ltr) na de verhalen die we gehoord hebben. We drinken hier meteen een kop koffie. We rijden over de snelweg A7 en A3 om Luxemburg-stad heen.

220427 brug in aanbouw

Op een gegeven moment komen we langs een bouwplaats waar een complete brug van beton wordt gestort. In Frankrijk rijden we verder over dezelfde snelweg, alleen heet deze nu A31. Wat een geluk dat wij een navigatiesysteem hebben, anders vind je de camperplaats nooit, want er staan geen bordjes naar toe. Het eerste bordje staat bij de CP zelf. Om drie uur gaan we een wandeling maken met als thema “Art Nouveau”. In het park “de Saurupt was het de bedoeling dat er 100 woningen in Art Nouveau (Jugendstil) zouden komen. Slechts 7 werden verkocht en gebouwd. Er zijn wel wat aanpassingen gedaan, woningen gekopiëerd of goedkoper gebouwd om het park toch vol te krijgen.

220427 beheerdershuis 220427 Villa Les Glycines 220427 Villa des Roches 220427 Villa Marguerite

Beheerderswoning                  Villa les Glycines      Villa des Roches             Villa Marguerite

220427 Villa Marguerite raam 220427 Maison Rue du Maréchal - Gérard 220427 Villa Lang 220427 Villa Frühinsholz

raam Marguerite      Villa Rue du Mar.Gérard Villa Lang                   Villa Frühinsholz

Onderweg komen we nog langs wat andere gebouwen met mooie ramen, mozaïkwerk of andere Art Nouveau kenmerken.

220427 Maison Gaudin I 220427 Maison Geschwindenhamer 220427 Imprimerie Royer

Maison Gaudin         Maison Geschwindenhamer   Imprimer Royer

Als we ergens een stukje te ver lopen, komen we wel nog langs eglise “St.-Pierre”.

220427 eglise St.-Pierre

Op weg naar park “De Saurupt” komen we langs Porte Saint Nicolas. Tussen de twee facades is nu een restaurant gevestigd.

220427 Porte St.-Nicolas 220427 Porte St.-Nicolas detail

Met nog 1 à 2 km lopen naar de camper, steekt er ineens een behoorlijke wind op. Het blijft droog en even later komt de zon terug.

220427 uitzicht vanuit camper uitzicht vanuit camper.

1. Jantien:
    28 april 2022
    Prachtige huizen en wat een mooi uitzicht.
    Lieve groet, Jantien
  2. Lilian:
    28 april 2022
    Wens jullie weer veel reisplezier