Woensdag 9 juni 2021

9 juni 2021 - Noord-Sleen, Nederland

We gaan vandaag van Erica naar Noord–Sleen. “De Kalverweide” is een leuke kleine camperplaats. Na de lunch gaan wij het eerste deel van de fietstocht “Toer langs de boer” doen. Wij zitten ongeveer halverwege de route en we kunnen de route zo mooi in twee stukken verdelen.

210609 Kibbelkoele

Wij rijden eerst naar “de Kibbelkoele”. Dit meer met recreatieoord is ontstaan door een zandafgraving ten behoeve van de weg N381 van Emmen naar Drachten. We rijden een stukje langs de Sleenerweg tot we bij hunebed D49 komen “De Papeloze Kerk”

210609 De Papeloze Kerk D49

In de tijd dat Nederland protestant werd (80-jarige oorlog) werden hier door de katholieken missen gehouden. Het mocht officieel niet katholiek genoemd worden, vandaar papeloos. Na restauratie met stenen vanuit hunebed D33 is een deel weer onder het zand begraven, zoals dat origineel ook was. Vlak hierna slaan we linksaf op de Schapendijk waar we langs een mooi meer met veel waterlelies fietsen.

210609 Sleenerzand meer210609 kerk Zweeloo

We rijden door naar Zweeloo, waar we een kerk zien, die door Vincent van Gogh getekend is. Hij schrijft hier zeer kleurrijk over in een brief aan zijn broer Theo. Vanuit Zweeloo rijden we naar Aalden, waarvan het oude gedeelte heel authentiek uitziet.

210609 Oud Aalden

Oude boerderijen rondom een brink geven een leuk sfeertje. Ook hier zien we weer de Saksische stukwand (riet in ruiten gevlochten). Via Benneveld rijden we naar Sleen. Daar is ook een brink met een mooie kerk. Vlak voor dat we weer bij de camper zijn, zien we twee hunebedden. De D51 is flink beschadigd, er mist veel aan, maar de D50 is nagenoeg compleet.

210609 hunebed D50

Dit ziet er indrukwekkend uit. Hier zien we in het zand een grote kever (3 cm).

210609 meikever

Een wandelaarster vertelt ons dat het om een meikever gaat. Na precies 28 km staan we weer bij onze camper.

1. Jantien:
    9 juni 2021
    Meikevets zijn oh zo leuke beesten ha ha ha
  2. Henk Visser:
    10 juni 2021