Zaterdag 26 maart 2022

26 maart 2022 - Denekamp, Nederland

We verhuizen vandaag van Geesteren naar Beuningen (Ov). We gaan daar staan op de campingplaats bij boerderij “de Nijenhaer. We worden vriendelijk ontvangen en we krijgen een heel informatiepakket. Daarin lezen we dat in Denekamp Landgoed Singraven met daarop Huis Singraven te vinden is. We fietsen er heen en Paul gaat er wat foto’s maken. Huis Singraven ziet er statig uit. Al in 1380 wordt dit landgoed vermeld. Het landgoed ligt aan het riviertje de Dinkel. In 1381 werd voor het eerst de agrarische boeren hofstede “Hof ten Singraven” genoemd als eigendom van de bisschop van Utrecht. In 1415 werd de hofstede versterkt tot havezate. In de volgende eeuwen behoorde Singraven aan de graven van Bentheim en de adellijke familie Sloet. Dit inmiddels vervallen gebouw werd gesloopt en een nieuw gebouw er neergezet. Het is nu onder beheer van Stichting “Edwina van Heek” (textielbaronnen).

220326 Huis Singraven I 220326 Huis Singraven II 220326 Huis Singraven III

Daarna doen we nog boodschappen bij de supermarkt en rijden we vervolgens terug naar “de Nijenhaer” Naar Landgoed Singraven en de supermarkt in Denekamp fietsen is v.v. toch goed voor iets meer dan 13 km.