Zondag 12 juni 2022

12 juni 2022 - Tolentino, Italië

Een reisdag, het gaat van Pineto naar Assisi. Voor het eerste stuk van zo’n 100 km nemen we de tolweg. We hebben geen zin om vier uur over de kustweg te doen, waar je bovendien nog eens niets ziet, behalve druk verkeer en het het ene rode stoplicht na het andere. De reis gaat heel voorspoedig. Bij Civitanova Marche gaan we van de tolweg af en volgen de gewone snelweg de SS77. Zo komen we bij Castello di Rancia.

220612 kasteel I 220612 kasteel II 220612 kasteel III

Dit kasteel heeft zijn uiteindelijke vorm gekregen rond 1355. De aardbeving van 2016 ging ook aan dit kasteel niet voorbij. Een deel van de kantelen viel eraf en deze zijn nog niet allemaal gerestaureerd. De stukken liggen voorlopig onder de brug en andere kantelen moesten met ijzeren banden verstevigd worden. Als we het parkeerterrein verlaten, zien we nog een stukje poort. Daarna gaan we verder naar het op 7 km gelegen stadje Tolentino. Het heeft zeer zwaar geleden onder dezelfde aardbeving. Heel veel poortjes en raamkozijnen worden gestut, evenals de kerken. Ook zijn veel gebouwen opnieuw in oude stijl opgetrokken.

220612 toro Orologio 220612 Palazzo Comunale220612 Palazzo Fidi 220612 Cathedrale di San Catervo

Op het voornaamste plein staat de Toro Orologio. Hier zijn op verschillende klokken, dag, maand en tijd af te lezen. Aan dit plein staat ook Palazzo Comunale. We lopen iets verder door en komen dan bij Palazzo Fidi. Het volgende bezienswaardige punt is Cathedrale di Catervo. Hier is ook goed aan te zien dat er stalen kabels om de toren gespannen zijn om het geheel bij elkaar te houden. Daarna komen we bij de Basilica San Nicola, waar Harry ons wijst dat deze wel open is.

220612 San Nicola I 220612 plafond 220612 maquette 220612 voorkant in steigers

Wij komen binnen via de kloostergang die versierd is met veel fresco’s. De kerk van binnen is ook een openbaring. Het plafond is een cassetteplafond. In de kerk vinden we ook een maquette van de voorkant van de basiliek, die een een groot verschil is met de voorkant zoals die er nu uitziet door de steigers.

220612 Ponte di Diavolo

We lopen terug naar de camper en verlaten Tolentino via de Ponte di Diavolo. We rijden verder op ons gemak naar Assisi. Daar staan we op een camping onderaan de heuvel waarop Assisi gebouwd is.

1. Lilian:
    14 juni 2022
    toch mooi dat de gebouwen voor 't grootste deel onbeschadigd zijn gebleven. en dat de schade verholpen wordt, zodat ze weer in de oude luister hersteld nog jaren mee kunnen