Zondag 26 september 2021

26 september 2021 - Steenwijk, Nederland

Omstreeks twaalf uur staan we voor de deur van villa Rams Woerthe. Maar ook hier moet je reserveren en dat hadden we natuurlijk weer niet gedaan, al dat gedoe met corona. Gelukkig is er nog een tijdslot van half twee over. We happen meteen toe. De tussenliggende tijd weten wij wel te overbruggen. We lunchen op de markt van Steenwijk. Dan is er zelfs nog even tijd met de fiets langs de poorten van de stad te rijden. Op een van de hoeken van de stad staat het standbeeld van Joh. V.d.Korput.

210926 Joh. v.d.Kornput

Hij heeft tijdens de 80-jarige oorlog de stad uit handen van de Spanjaarden weten te houden. Klokslag half twee bellen wij aan bij de villa. Met de museumkaart hebben we zelfs vrij toegang. We beginnen met de permanente tentoonstelling van Hildo Krop.

210926 zelfportret

Hij is in Steenwijk geboren, maar voor zijn studie belandde hij in Amsterdam en is daar gebleven. Hij werd de stadsbeeldhouwer van Amsterdam. Er staan in Amsterdam ruim 400 van zijn kunstwerken. Buiten beeldhouwer was hij ook een begenadigd schilder, houtbewerker, meubelmaker, glazenier en architect. Na de tentoonstelling over Hildo Krop gaan we de villa bekijken.

210926 Veluwse familie 210926 masker 210926 klok

Deze villa is geheel in  jugendstil opgetrokken en ingericht. Stichting Hendrick de Keyser heeft het zwaar verwaarloosde gebouw opgekocht en al grotendeels gerestaureerd.

210926 voordeur 210926 voordeur II

Je valt in dit gebouw van de ene verbazing in de andere. De familie Tromp Meesters die de bewoners waren rond 1900, waren rijk en dat is te zien aan de inrichting en de berichten over de feesten en grote diners (soms wel 30 mensen). Er is door de Stichting Hendrick de Keyser veel onderzoek gedaan naar het originele behang, stoffen en kleuren. Waar men dacht dat de decoratie van het plafond onder het stucwerk zat, heeft men heel voorzichtig de kalklaag weggekrabd.

210926 gebrandsch.ramen

Heel bijzonder is ook het gebrandschilderde raam in de hal. In de hal zijn de muren beschilderd met landbouwtaferelen.

210926 àla Mucha

De stijl doet ons aan Alphons Mucha denken. (Tsjechische jugendstilschilder).

210926 serre 210926 achterkant villa

In de serre heeft men een mooi uitzicht over de tuin. Als je die tuin in loopt, zie je mooi de achterkant van de villa. De fietstocht die we erna nog gepland hadden, hebben we maar niet meer gemaakt, want na bijna drie uur in villa Rams Woerthe doorgebracht te hebben, is de piep echt wel leeg. Heel voldaan fietsen we terug naar de camping.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jantien:
    28 september 2021
    Ik ben weer helemaal bij. Jullie hebben mooie en interessante fietstochten gemaakt en onderweg kom je leuke verrassingen tegen.
    Groetjes Jantien
  2. Lilian:
    1 oktober 2021
    wat een mooie villa
    fijn dat die zo opgeknapt is