Zondag 27 maart 2022

27 maart 2022 - Ootmarsum, Nederland

Ootmarsum is vandaag het doel van onze fietstocht.

220327 Huis Singraven 220327 Watermolen Singraven

We fietsen langs Huis Singraven en de watermolen Singraven. Bij melkboerderij “op den Dam” zien we een koe van rotan.

220327 boerderij -Op den Dam-

Dan komen we in Ootmarsum aan. De terrasjes zitten bomvol. Als je een leeg tafeltje ziet, moet je er met fiets en al op afvliegen. We hebben vandaag geluk, want bij het eerste de beste terras is het raak voor ons. We genieten in de zon van een lekkere lunch. Met de fiets aan de hand gaan we zo Ootmarsum verkennen.

220327 Cremershuis 220327 Drostenhuis

We zien vele mooie gevels en we bezoeken zelfs een paar galerieën.

220327 bloemenzaak I 220327 bloemenzaak II

De bloemenzaak op de hoek staat er fleurig bij. Door het hele dorp heen vind je veel leuke beelden en uithangborden.

220327 beeld 220327 fontein I 220327 fontein II220327 midwinterhoornspeler 220327 uithangbord

Ook de muziekvereniging neemt een biertje met dit mooie weer.

220327 muziekvereniging 220327 Poaskearls

Bij de Simon en Judaskerk staat op het plein een beeld van de Poaskearls. Met Pasen gaan ongehuwde mannen vanaf de Paasweide naar de stad gekleed in een regenjas met hoed. Dan begint het vlöggeln. De oudste man legt zijn rechterhand op de rug, waarop zijn maat zijn linkerhand daar inlegt. De andere Poaskearls volgen. Aan het eind van rij Poaskearls volgt de voorzanger en achter de voorzanger haakt jong en oud aan, waardoor er een lange keten van mensen ontstaat. Onder het zingen van Ootmarsumse paasliederen trekt men door de stad en op de markt rolt de lange slinger van mensen zich uiteindelijk op. De beide paasliederen worden nog eenmaal gezongen en tenslotte worden de aanwezige kinderen onder hoerageroep opgetild. Sinds 2015 staat dit op de lijst van Immaterieel Erfgoed.

220327 Epmanorgel -1814-In de Simon en Judaskerk bevindt zich een Epman-orgel uit 1814. Het wordt bespeeld en dit grootse orgel klinkt werkelijk fantastisch. Via een andere landelijke route rijden we terug naar de camperplaats. Het was mooi weer vandaag. Wel stond er een koud windje. Bij elkaar was het vandaag bijna 35 km.

1. Henk Visser:
    28 maart 2022
    Voor het eerst weer eens gelezen. Lange tijd van alles gedaan in verband
    met de tentoonstelling van het kantklos werk van Mariet in het museum in de voormalige kantfabriek te Horst. Inmiddels is de tentoonstelling alweer gesloten
    Hopelijk hebben jullie ondertussen veel kunnen fietsen en genieten van omgeving van Oot Marssum.
  2. Lilian:
    30 maart 2022