Zondag 4 april 2021

4 april 2021 - Borger, Nederland

We genieten eerst van een heerlijk paasontbijt, waar een eitje natuurlijk niet aan ontbreekt.

210404 paasontbijt

Na de lunch gaan we ondanks de harde wind toch fietsen, want de hele dag binnen zitten, terwijl het droog is, is niet ons ding. Wij rijden naar Rolde voor een bezoek aan de Rolder toren.

210404 kerk

Deze kerk met toren dateert van ongeveer 1400. Rolde ligt op een kruising van een tweetal wegen, de Rolderrug van noord naar zuid en de weg Gieten-Assen van oost naar west. Vroeger werd er ook recht gesproken in Rolde, in de middeleeuwen ook in de kerk.

210404 Hunebed D17 210404 Hunebed D18

Er zijn twee hunebedden dichtbij de kerk. Bij het wegrijden bij de kerk komen we langs een bijzonder mooi huis met een fraaie tuin.

210404 mooi huis  210404 prachtige tuin

De tuin is opgebouwd uit haagjes in mooie patronen Daarna rijden we terug langs de korenmolen van Rolde, die geen naam heeft.

210404 molen van Rolde  210404 markt

Aan de overkant zien we een beeldengroep, dat marktgangers voorstelt. De terugweg gaat veel sneller dan de heenweg. We hebben nu de wind vol in de rug. Dat scheelt een slok op een borrel.