Zondag 5 juni 2022

5 juni 2022 - Dubrovnik, Kroatië

We gaan vandaag met een bus naar de oude stad van Dubrovnik. In de bus krijgen we een plattegrond van Dubrovnik.

220605 naar zee 220605 Fort Imperial

We staan op een pleintje te wachten op de gids en zien beneden ons de baai waarin kanoërs bezig zijn en een deel van de stadsmuren. Ook heb je dan zicht op Fort Imperial dat door Napoleon daar gebouwd is.

220605 gids Antje

We krijgen een rondleiding van de Nederlandse gids Antje. Voor ieder is er een audioapparaat met oortje. Antje vertelt veel over de historie van Dubrovnik en omgeving. Al lopend wijst zij ons op de verschillende locaties die gebruikt zijn voor de opnames van de serie “Games of Thrones”. Er zijn verschillende officiële merchandise winkels van Games of Thrones. Zij laat ons in bijna twee uur de belangrijkste gebouwen van het oude centrum zien.

220605 dikke muren

We gaan de stad binnen bij de Pilepoort. Je kunt hier goed zien hoe dik de muren zijn. Elke poort of kerk is versierd met een beeld van heilige Blasius.

220605 H. Blasius

Deze is tevens de schutspatroon van de stad. Hij heeft op zijn linkerhand een verkleinde uitgave van stad dicht bij zijn hart. 3 februari is zijn naamdag die door iedereen gevierd wordt met een processie met traditionele kleding. Iedereen is vrij op die dag. We komen in de winkelstraat “Od Puča” waar geen reklameuithangborden zijn toegestaan. Vanwege de plaatsing op de Unesco erfgoedlijst (1979) mag er aan het uiterlijk van de gebouwen niets veranderd worden. Zo zie je dus ook geen lelijke airco’s hangen, is ook niet toegestaan.

220605 Servisch Orthodoxe kerk 220605 badeendjeswinkel

In deze straat staat de enige Servisch Orthodoxe kerk van deze streek. De meeste Serven zijn hier vertrokken. De Kroaten laten op meerdere borden zien, waar de Serven en Montenegrijnen in 1991 de binnenstad gebombardeerd hebben. 80% van de stad was beschadigd. Deze bevolkingsgroepen zijn nog niet echt welkom in de stad en worden alleen maar koel geduld. Schuin tegenover deze kerk zien we een winkel in badeendjes, dat ze daar van bestaan kunnen. Net als in Napels is er hier een winkel die het hele jaar alleen maar Kerstspullen verkoopt.

220605 Ignatiuskerk

Om bij de Ignatiuskerk te komen, moeten we steile trappen op. Ellen redt het net om boven te komen. Het is ook vreselijk warm (> 30ᵒ).

220605 steegje220605 kathedraal

We lopen via een smal steegje naar de kathedraal. Daarna gaat het door een poortje naar de oude haven.

220605 haven 220605 quarantaine gebouw

Deze konden ze vroeger met een ketting afsluiten. Aan de zijkant van de haven liggen de quarantaine-gebouwen die gebruikt werden voor de zeelieden die buitenlandse handel hadden gedreven. Men wilde de stad gezond houden en zo geen besmettelijke ziektes binnen te krijgen. Dit hebben ze geleerd van de Venetianen, die hier ook zo’n 150 jaar geheerst hebben. Quarantaine betekende vroeger 40 dagen afzondering (40 in het Italiaans en Frans).

2205605 traditioneel borduren

Na de haven komen we langs een vrouw in traditionele kleding, die het oude handwerk nog beheerst en verkoopt. Via de Pločepoort komen we bij het Sponzapaleis.

220605 Sponzapaleis

Dit is één van de drie gebouwen die is blijven staan na de aardbeving van 1667. Dit was het financiële centrum van de Venetianen. Hier is nu een zaal ingericht met een film over de verwoestingen in de 90-er jaren en er hangen foto’s van de mannen die gesneuveld zijn in deze oorlog. Dit is best wel indrukwekkend. Als je voor de deur staat van het Sponzapaleis

220605 Placa

zie je rechts de Placa, de grote straat die van Pilepoort naar de Pločepoort loopt. We gaan door de Pilepoort weer naar buiten en eten daar een lekker ijsje, terwijl we wachten op de bus, die ons om 14;00 uur naar de camping brengen. Wij gaan ’s avonds lekker uit eten. Om 19:30 uur krijgen we college van Geert over de vorming van dit kustgebied en gebergte en klimaatveranderingen. Hij houdt ons een uur heel boeiend bezig.

1. Lilian:
    6 juni 2022
    wat n mooie stad en zo veel historie bewaard gebleven
  2. Jantien:
    7 juni 2022
    Ik reis weer helemaal met jullie mee.
  3. Maaike:
    8 juni 2022
    Een prachtstad. Mooier dan Split.
    Gaan jullie ook de middeleeuwse brug in Mostar bezoeken, die tijdens de oorlog is vernield, maar nu weer helemaal is gerestaureerd?