Zondag 24 augustus 2025

24 augustus 2025 - Nieuw-Bergen, Nederland

Het belooft mooi weer te worden. Wij stappen op de fiets en rijden richting Aijen.

250824 Nw.Bergen vm zuivelfabr. St.Anth Abt

Daar zien we als we de grote weg oversteken, de oude melkfabriek St.Antonius Abt.

In 1917 werd deze fabriek opgericht. Heel veel Aijenaren vonden hier werk. De melk werd vroeger opgehaald met paard en wagen, later met een tractor. Iedere boer had zijn eigen melkbussen met eigen nummers. Tijdens WOII verbleven 30 mensen uit Afferden in de fabriekskelders.

Wij rijden over de Aijerdijk naar Aijen.

250824 Aijen St.Antonius Abt kapel

Daar zien we een mooi kerkje en alweer genaamd: St.Antonius Abt. Langs de Kampweg rijden we naar het Leukermeer.

250824 Well Leukerrmeer

Daar liggen heel wat boten. Dan komen we aan in Well. Daar is een kasteel waar we naar op zoek gaan.

250824 Well  kasteel_001 250824 Well  kasteel_002

Kasteel Well ligt erg tussen de bomen in en je kunt er moeilijk foto’s van maken.

In de 14e eeuw begon men met de bouw van dit kasteel om de Maasoversteek hier te bewaken. Het was omgeven door muren, Één toren en de muur staan er nog. In de loop van de eeuwen zijn er veel aanpassingen gedaan. Na WOII was het kasteel licht beschadigd, maar dat heeft men gerestaureerd. Daar de kerk van Well in WOII verwoest was, is de schuur van het kasteel tijdelijk van 1946 tot/met 1958 als noodkerk gebruikt.

250824 Well  MG

Even verder in Well zien we een prachtige oude MG. Het is een originele Britse versie, want de auto heeft een rechts stuur. Even buiten Well is een mooie picknickplaats aan de Maas.

250824 Well boot op de Maas

Tijdens onze lunch kijken we naar het scheepsverkeer op de Maas. Wij rijden tot het einde van de Gertekamp en gaan dan richting Duitsland. Daarbij komen we langs het Heerenven, dat zo goed als leeg staat. We rijden een heel stuk langs de grens naar het noorden en rijden dan dwars door de Wellse Heide richting Berger Heide.

250824 Nw.Brg  schaapskooi

Daar zien we een schaapskooi. Deze is begin 2000 gebouwd volgens een aloude traditie, d.w.z. houten pinverbindingen en alles met de hand gevormd en gemaakt. Na bijna 41 km zijn we terug bij de CP.

Foto’s