Donderdag 11 april 2024

11 april 2024 - Langenboom, Nederland

We verhuizen vandaag van de CP bij Overloon naar een CP in Langenboom, vlakbij Vliegbasis Volkel. We bakken voor de lunch een lekkere pistolet. Daarna stappen we op de fiets. Na een paar kilometer op weg, komen we tot de ontdekking dat we de routekaart vergeten zijn. Ellen heeft een stuk van de kaart in haar hoofd zitten, zodat het eerste stuk er nog wel aardig uitkomt. Zo komen we bij wachthuis nr.30. Hier heeft het Duitse Lijntje gelopen van Boxtel naar Wesel.

240411 Duits lijntje 240411 wachthuis nr.30

Er staat een silhouet van een bewoonster.

In mei 1940 wordt midden in de nacht de bewoonster gewekt door knarsende remmen op het spoor achter haar huis, terwijl er vanaf 1931 al geen treinen meer bij de halte Zeeland stoppen. Een Duitse trein was op de aangebrachte aspergestelling gereden met veel ravage als gevolg.

Daar de weg verder opgebroken is, rijden we stukje terug en nemen een weg evenwijdig aan de weg die we zouden moeten rijden.

240411 silhouet Engelse militair 240411 neergestorte Dakota

Dan komen we bij het volgende knooppunt waar een silhouet van een Engelse navigator staat.

Tijdens de operatie Market Garden probeert de RAF de ingesloten Airborne Division te bevoorraden. Na een bevoorradingsvlucht op 21 september 1944 was een Britse Dakota van het 48e RAF Squadron op de terugweg naar Engeland. Het toestel raakte in nood en boven Langenboom en Zeeland sprongen 6 van de 8 bemanningsleden uit de Dakota. 2 parachutisten werden door de Duitsers doodgeschoten. De twee piloten gingen met het vliegtuig ten onder.

240411 storm 1925

We komen nu door het buurtschap Oventje. Hier vlakbij is de cycloon die Borculo in 1925 verwoestte, ontstaan. Dit dorp heeft ook erg geleden. De verbogen elektriciteitsmast is daar nog een getuige van.

240411 beeld bij Pompekliniek

Op weg naar Zeeland zien we een zwaar bewaakte Pompe-Kliniek. We doen boodschappen in Zeeland en rijden daarna verder terug naar Langenboom. Vandaag hebben we bijna 21 km op de fiets gezeten.

Jouw reactie