Vrijdag 12 april 2024

12 april 2024 - Langenboom, Nederland

Vandaag gaan we het tweede deel van Route Landerd “strategisch strijdtoneel” rijden. We rijden naar Zeeland voor het begin. De op de kaart getekende luisterpaal vinden we niet op de aangegeven plek. We vragen het aan verschillende inwoners van Zeeland, maar daaruit komt geen resultaat. We slaan de luisterpaal maar even over om vervolgens naar het kerkhof te gaan, waar ook twee oorlogsvliegers liggen van het ongeluk waar we gisteren de plaats van neerstorten bezochten.

240412 oorlogsgraven240412 luisterpaal 240412 ontmoeting

Tot onze verrassing vinden we voor de kerk de luisterpaal. Naast de luisterpaal staat het beeld “De Ontmoeting”. De luisterpaal vertelt het verhaal van de moeder van vlieger Webb, hoe ze het ongeluk vermeld kreeg. De gevelsteen over de uitbreiding van vliegveld Volkel kunnen we niet vinden. Tegenover de kerk genieten wij van een broodje kroket als lunch. Wij rijden nu dwars door de bossen richting Reek.

240412 neergestort

Vlak voor Reek slaan wij af en rijden langs de N324 tot we bij een markeringskei zijn van een neergestorte Dakota. Gelukkig stond hier een adres bij vermeld, zodat wij deze kei nu vlot konden vinden. We rijden een stuk langs deze weg door tot we naar knooppunt 24 kunnen.

240412 silhouet van een boer

Daar vinden we het silhouet van een boer, die getuige was van het neerstorten van een Wellington bommenwerper. De brandende brokstukken kwamen op de boerderij van een buurman terecht. De boer is er nog heengerend, maar gelukkig was iedereen al ongedeerd uit de totaal verwoeste boerderij gekomen. Wij rijden verder tot een tweede markeringskei van een neergestorte Wellington bommenwerper en rijden dan langs de weg terug tot we naar knooppunt 65 kunnen. We komen langs recreatieterrein Maashorst. De plassen zijn ontstaan door zandafgravingen. We rijden verder kriskras door de bossen naar een markeringskei van een neergestorte Messerschmitt.

240412 3 paarden

Bij  het volgende knooppunt zien we beeld van drie witte paarden. Daarna rijden we via de kortst mogelijke route terug naar de CP in Langenboom. We fietsen vandaag 40 km, wat geen straf was met dit heerlijke weer.

Jouw reactie