Donderdag 18 september 2025
18 september 2025 - Venlo, Nederland
We gaan vandaag weer met de camper op stap. We rijden weer naar CP “de Boswesels” in de buurt van Venlo. We beginnen vandaag met een stadswandeling in Venlo. We rijden naar het station in Venlo om daar te beginnen. Via de Keulse Poort gaan we naar de Keizerstraat. Daar lag klooster Mariaweide. In dit gebouw zit nu o.a. een hospice.
De tuin heeft een mooie toegangspoort. Ook de kapel staat er nog in volle glorie. In de Keizerstraat zijn veel restaurantjes en caféetjes gekomen. De hekken bevatten medaillons met afbeeldingen en spreuken. Op onze tocht komen we uit op de Kwartelenmarkt.
Midden op het plein staat het beeld “Schinkenmenke”. Tijdens een van de belegeringen van Venlo hebben de boeren uit de omgeving hammen en koren naar de stad gebracht. Uit dankbaarheid voor deze gaven heeft men dit beeld opgericht. Schuin ertegenover staat het Romerhuis.
Dit huis vernoemd naar één van Venlo’s meest vooraanstaande families is 16e-eeuws en heeft ondanks twee drastische restauraties niets aan aantrekkelijkheid ingeboet.
Op de markt zien we het oude stadhuis in de stijl van de Gelderse renaissance, dat voltooid is in 1597. Het heeft hele mooie hekken.
We lopen de Grote Kerkstraat in, waar we het Schreurshuis zien. Dit is gebouwd in 1588 in dezelfde elegante stijl als het oude stadhuis. Prachtig zijn de medaillons met mensfiguren.
Iets verderop zien we het voormalig weeshuis uit 1611. Na nog een blik geworpen te hebben op het voormalig Limburgse Jagers museum Op de terugweg naar de camper komen we nog een leuk hondenbeeld tegen.












