Donderdag 7 oktober 2021

7 oktober 2021 - Dalfsen, Nederland

Wij worden wakker met een flinke mist. Af en toe lijkt deze inderdaad een beetje op te trekken, maar dat is al gauw weer over. We gaan toch fietsen, in de hoop dat de mist uiteindelijk wel zal optrekken. Nu daar is niet veel van terecht gekomen. We rijden langs het Rechterense Veld, via het buurtschap Vennenberg en heidegebied De Stikke naar Vilsteren.

211007 tondelzwam

Op de Vilsterense Allee zien we heel tondelzwammen aan de berken. In de omgeving van Vilsteren zien wij boerderijen met luiken met daar op zwart-witte v’s. We maken een grapje van “dit zijn allemaal pachtboerderijen van de heer van Vilsteren”. In de plaats aangekomen zien we dan echt Huize Vilsteren.

211007 Huize Vilsteren 211007 kerk in mist 211007 boerderij in mist

Het is dus geen grapje, maar echt, zelfs op het torentje van Huize Vilsteren zien we de v’s in de luikjes. Het dorpje ligt nog al in de mist. We rijden over het Stuwepad langs een zijarm van de Vecht. Hier zijn veel watervogels. Een stel aalscholvers laat op een tak hun vleugels drogen.

211007 aalscholvers en bescheten boom

Op de boom er naast is goed te zien hoe deze te lijden heeft van de uitwerpselen van de aalscholvers. Als we over de stuw zijn, rijden we een stuk over de Oude Oever. De Vecht krijgen we nauwelijks nog te zien door de brede uiterwaarden. We rijden verder naar Dalfsen waar we een broodje paling voor de hoofdprijs eten, maar het smaakt er des te lekkerder door.

211007 gevelsteen

Tegenover de viswinkel is een kledingzaak met in de gevel een mooie steen. Zo te zien is dit vroeger een gebouw bij de molen geweest. Bijna in dezelfde straat wordt de Jumbo aangedaan om wat boodschappen te doen. Daarna rijden we op ons gemak terug naar de camper. Vandaag hebben we 26,5 km gereden.

1. Marjolein Berkum:
    Bedankt voor jullie berichten
    Groet Henk
  3. Lilian:
    10 oktober 2021
    je kunt al goed zien dat de herfst in aantocht is.