Woensdag 6 oktober 2021

6 oktober 2021 - Dalfsen, Nederland

Het regent keihard de hele ochtend door en een stuk van de middag. Om half vier lijkt het droog te blijven. We hebben een kortere route uitgestippeld.

211006 pachtboerderij 211006 saillant detail

Vlak bij de camping staat een boerderij met rood-groene luiken, dus een pachtboerderij met een gevelsteen. Op een bord zien we dat baron van Dedem voorstander was van hergebruik van goederen. Deze gevelstenen uit Amsterdam zouden worden weggegooid en hij vond het wel wat voor zijn pachtboerderijen. Wij rijden verder tot aan de stuw in de Vecht.

211006 vistrap

Ernaast is een vistrap aangelegd, waarvan vele soorten vis gebruik maken. Op weg naar Dalfsen komen we langs Huis Ruitenborgh.

211006 Buitenhuis De Ruitenborgh

Het is nu een soort grote boerderij maar eens heeft hier een kasteel gestaan. Bisschop Otto II heeft met slingertuig het kasteel en de muren gesloopt omdat hier een roofridder woonde. Een kunstenaar heeft dit slingertuig nagemaakt en het is op het huis gericht geplaatst. In Dalfsen komen we langs het station. Daar arriveren net twee treinen van de Vechtdallijnen.

211006 Vechtdallijn 211006 dasspeld

De conducteur heeft een prachtige dasspeld in de vorm van zo’n Vechtdaltrein. We verlaten Dalfsen en komen dan langs Huis Den Berg.

211006 Huis Den Berg

Eerst woonde hier de fam. Den Berg en later baron Van Dedem. Hij sloopte het oude huis en hij heeft het huidige pand er neer gezet. Nog steeds met mooi weer rijden we verder terug naar de camping. Met 20 km fietsen hebben we het vandaag inderdaad wat korter kunnen houden.

1. Henk Visser:
    10 oktober 2021
    Dank voor het mooie verslag, de Baron van
    Dedem heeft in de regio wel een en ander tot stand
    Gebracht. Groet Henk