Maandag 22 september 2025
22 september 2025 - Maasbree, Nederland
Omdat we gezien hebben dat het weer in Maasbree, waar we naar toe willen, pas in de middag geschikt is om te fietsen, hebben we dus geen haast om weg te komen van CP “de Boswesels”. Voordat we wegrijden, praten we nog een hele tijd met onze buren. Het is maar 13 km rijden naar Maasbree, het is wel aan de andere kant van de Maas en dat scheelt met onze fietstochten. Het is zo tegen twee uur dat we met fietsen beginnen. We komen al gauw bij de Maas tegenover het kloosterdorpje Steyl.
We fotograferen van deze kant het St.Michaëlsklooster en het H.Geestklooster. We rijden nu richting Baarlo. Voordat we Baarlo binnenrijden, gaat de weg dwars door de dijk heen.
Duidelijk is te zien dat dit “gat” in dijk met schuiven kan worden afgesloten voor hoogwater in de Maas. Er overheen staat een boog gemaakt door Tajiri (die wij kennen van de Aku-fontein in Arnhem} Tajiri heeft heel lang in één van de vier kastelen in Baarlo gewoond en is daar in 2009 ook gestorven.
Midden in het dorp staat een beeld ter gelegenheid van het 800-jarig bestaan van Baarlo. Het is een geschiedenisbeeld, Alle belangrijke geschiedkundige zaken zijn erop afgebeeld. Verder door Baarlo rijdend, zien we in een parkje de watermolen. Als Paul terugkomt van het fotograferen, staat Ellen met een man te praten. Ze hebben het over Zeskamp (1986, waar ook Baarlo een van de deelnemers was). Als Ellen hem vertelt dat zij daaraan deelgenomen heeft, komen de verhalen los. Familie van de man is er als trainer bij betrokken geweest. Hoe klein kan de wereld zijn. Hij vertelt ook over leven in Baarlo en zijn familie die hier al vele generaties woont. Hijzelf wil er ook zeker niet weg. Hij wijst ons op het kasteel d’Erp. De barones, die het kasteel ooit bewoonde, ligt in het dorp begraven. Nu wordt het kasteel door particulieren bewoond en is het niet meer voor bezichtiging beschikbaar. Het ANWB informatiebord is jammer genoeg niet leesbaar. Zoals bij veel van deze borden, moeten ook van dit bord de letters opnieuw ingekleurd worden. Hier blijven we nog een hele tijd praten met een aantal inwoners van Baarlo. We rijden de route, die we omwille van tijd en temperatuur zo’n 9 km hebben ingekort terug naar de CP van Maasbree. Schuin tegenover de CP zit een fietsenmaker. Dat komt goed uit, want zowel een rem van Pauls fiets als een rem van Ellens fiets, laten het behoorlijk afweten en wij vinden dit niet verantwoord. Met het stellen van een schroefje in de rem van beide fietsen is het kwaad verholpen. Wel moet de cilinder van de (schijf)rem van Pauls fiets vervangen worden, want deze lekt behoorlijk olie. (Fiets is inmiddels 8 jaar oud en heeft meer dan 29.600 km op de teller staan). We rijden vandaag bijna 26 km.







Groetjes