Dinsdag 18 oktober 2022

18 oktober 2022 - Haaksbergen, Nederland

Het wordt goed weer vandaag en we gaan een lekker stuk fietsen. We rijden in westelijke richting en komen bij het Kerkdorp Rietmolen. Aan de kerk, die een opmerkelijke bouw heeft, hangt een plaquette om 300 jaar kerkdorp te herdenken.

221018 300 jaar kerkdorp 221018 St. Caecilakerk

Als het gevolg van de 80-jarige oorlog was er geen katholicisme toegestaan. Met verborgen missen, die gehouden werden in een buurtschap ten noorden van het huidige Rietmolen hielden de katholieken vol en dat heeft geleid tot de vorming van het huidige Rietmolen. De missen werden verzorgd door de paters van de Franciscanen uit Zwillbrock (Duitsland) in de schuur “De Reetmölle”, vandaar de naam Rietmolen. De huidige St. Caeciliakerk stamt uit 1932-1933.

We rijden langs Neede heen naar Hengevelde. Daar we weten dat de wegen dwars door het dorp op de schop zijn, nemen wij het fietspad langs de rondweg.

221018 herfstpracht I 221018 herfstpracht II

Zo komen we via wat omzwervingen langs fraaie bosranden en groene weiden bij Sint Isidorushoeve. Onze route voert ons gelukkig om het dorp heen, want ook hier wordt er druk aan de weg gewerkt. Via het noorden komen we Haaksbergen binnen en dicht bij het station vinden we het Museum Buurtspoorweg.

221018 Sik

Even voorbij het station kunnen we boodschappen doen en na 39 km zijn we weer terug bij de camper.