Woensdag 19 oktober 2022

19 oktober 2022 - Haaksbergen, Nederland

Voor de tweede dag op rij is het mooi weer. We fietsen onder Haaksbergen door naar de bossen, heide en veengronden. De natuur is weer uitbundig bezig met mooie kleuren in de bomen en heel veel paddenstoelen.

221019 paddenstoel I 221019 paddenstoel II 221019 paddenstoel III221019 paddenstoel IV 221019 paddenstoel V

Het is een feest om hier rond te fietsen. We komen langs De Oostendorper Watermolen.

221019 dubbele watermolen

Dit is een watermolen met drie raderen verdeeld over twee molens. De ene molen is een olie molen, de andere een graanmolen. Het is de oudste dubbele molen van Nederland. Daarna komen we in buurtschap Honesch.

221019 Mariakapel

Daar zien we een Mariakapelletje.

In het Mariajaar 1958 zijn er vijf kapelletjes gebouwd, waarvan deze als enige is overgebleven. Het interieur van 1958 is in 2015 van een nieuwe buitenkant voorzien en opnieuw ingewijd.

We rijden verder en komen zo bij het Buurserzand.

221019 Buurserzand

Van Heek, de textielbaron die aan de rand van het Buurserzand woonde, had hier een openluchtmuseum willen stichten. Hij heeft slechts twee panden van de sloop kunnen behoeden en hier kunnen opbouwen (verplaatste stendermolen die helaas bij een storm verloren is gegaan en een boerderij genaamd “Bommelas”. Hierna overleed van Heek echter en heeft zijn vrouw het geheel geschonken aan Natuurmonumenten.

We rijden door het Witte Veen naar Buurse en daarna naar het Haaksbergerveen. We zien hier inderdaad de herder rondlopen met zijn schaapskudde , waar we op gehoopt hadden.

221019 schaapskudde

Hij loopt wel erg ver weg op het veen zodat  de schapen niet echt duidelijk op de foto te zien zijn. De foto is een meer Impressionistisch schilderij geworden. Misschien zou hij ook niet misstaan in één van de boeken van Rien Poortvliet. Na bijna 39 km zijn we weer terug bij de camper.

1. Lilian:
    25 oktober 2022
    wat is de herfst toch een mooi jaargetijde