Donderdag 9 mei 2024

9 mei 2024 - Pont-d'Ouilly, Frankrijk

We staan redelijk vroeg op, omdat we weten dat in dit weekend het best moeilijk zal zijn om een plek op een CP te bemachtigen. Om kwart voor elf staan we voor de poort van de CP van Pont d’Ouilly. Het is wel een beetje lastig, want het apparaat werkt zeer traag. Het is goed dat we zo vroeg komen, want er zijn nu nog maar 4 open plaatsen. Er gaan nog wel campers weg en die plaatsen worden meteen weer opgevuld. Met het fietsen beginnen we eerst aansluiting te zoeken op onze route van gisteren, maar na 2 km zien we al dat het doel te hoog gegrepen is.

240509 St-Christophe

We staan nu al ver boven het water en de weg gaat nog steeds verder omhoog. We rijden terug en gaan na de lunch de andere kant op. We volgen keurig de bordjes. Na 3,5 km zien we op de verkeersborden niet de plaats waar we naar toe moeten. Bij navraag bij een voorbijgangster blijkt dat we de moeilijke route zijn gaan volgen i.p.v. de minder moeilijke route, die onze bedoeling was. Dus keren we weer om en gaan dan eerst de lunch in de camper nuttigen. Daarna rusten we nog wat uit en gaan dan toch weer op stap, de derde poging. Nu rijden we wel goed. Alles klopt. De heuvels die we nu moeten rijden, zijn goed te doen, als je de juiste stand van motor en versnelling aanneemt.

240509 baileybrug 240509 spoorbrug + baileybrug

Vlak na de plaats Les Planches zien we een hoge spoorwegbrug met meerdere bogen met daarvoor een lage baileybrug voor het gewone verkeer. Deze brug is in 1945 uit Arromanches gekomen. We komen nu bij Pont Erembourg, waar een station is voor Vélotrain. Hier staan meerdere oude spoorwegwagons, waaronder die van de Posterijen.

240509 Velostation Pont Erembourg

Van een cabine van een oude locomotief is een kiosk gemaakt, waar allerlei versnaperingen te koop zijn. Wij rijden verder naar Condé-sur-Noireau.

240509 stadspark Condé-sur-Noireau

Daar rijden tot aan het park. We blijven een poosje zitten, want het park ziet er prachtig uit. Als we uitgerust zijn, rijden we naar de kerk St. Martin.

240509 beschilderd pand

Op weg er naar toe zien we een mooi beschilderd huis.

240509 St. Martin 240509 Piëta240509 raam St. Martin

Voor de kerk staat een oorlogsmonument. De bloemen die er gisteren zijn neergelegd, liggen er nog te samen met mooie linten. De Franse vlag is over het monument heen gedrapeerd. In de kerk is op het namenmonument voor de WOI een Piëta afgebeeld. Deze Piëta zou geïnspireerd zijn op de danseres Isadora Duncan.

240509 beeld t.o. kerk

Buiten hangt aan de overkant bij een huis een leuk beeldje. Hierna rijden we terug naar Pont Erembourg, waar we een ijsje halen bij die omgebouwde locomotiefcabine. De verdere terugreis gaat voorspoedig omdat we nu bijna alleen naar beneden rijden. Bij elkaar reden wij met die drie tochtjes 41,50 km

Jouw reactie