Woensdag 8 mei 2024

8 mei 2024 - Saint-Rémy-de-Provence, Frankrijk

Het is vandaag Jour de Victoire (Bevrijdingsdag) De Fransen trekken er met dit mooie weer massaal op uit. Om 11 uur beginnen wij aan onze fietstocht naar Pont d’Ouilly, 20 kilometer verder. Maar daar komen we niet aan, want na een kilometer of zeven, houdt het fietspad op en moeten we over de gewone weg. Na een kilometer of twee over deze weg wordt de weg voor Ellen te steil. Paul gaat nog een stukje verder om te kijken, hoelang we nog met een 4%-helling naar boven moeten. Dit is nog zeker 800 meter. Ellen ziet dit niet zitten, ze is kapot. We gaan terug naar het begin van het fietspad bij het Viaduc de la Lande.

240805 Viaduc de la Lande

We stoppen daar en Paul gaat de trap af om foto’s van dit viaduct te maken. Het viaduct is dertig meter hoog en heeft 9 bogen. Het is een spoorviaduct met een fietspad (la Francette) op een van de twee banen. Paul klautert de trap weer naar boven en we rijden tot aan een picknickplaats, waar we ons brood opeten. We rijden nu door tot aan de Pont du Vey,

240508 Pont du Vey

die verbindt het plaatsje Vey met Clécy. Aan de kant van Clécy staan langs de oever de rotsen van Cambronnerie. We zien daar hoe een aantal mensen instructie krijgt in het beklimmen van de rotsen en hoe het zekeren in zijn werk gaat. Het is nu gezellig druk in Clécy en de terrasjes zijn behoorlijk vol geraakt.

240508 plaatsaffiche

Wij komen weer terug naar het fietspad en bekijken daar het affiche van een berg klimmende koe. Nu pas dringt het tot ons door dat bij bijna elke plaats zo’n affiche staat met een Normandische koe die iets beleeft in dat plaatsje.

240508 fabriek Froger Gosselin

Als we vlak bij St-Remy zijn, zien we een fabriek.

Dit blijkt fabriek Froger-Gosselin te zijn. Van katoendraad maakt men al sinds 1870  verbandmiddelen voornamelijk voor het leger. De fabriek heeft zich hier gevestigd doordat er vanwege de mijnen een grote industriestreek was ontstaan.

We drinken thee bij onze camper en besluiten dan nogmaals naar Thury-

Harcourt te fietsen, omdat we weten dat we daar ook nog een affiche kunnen fotograferen. Zo hebben we er dan toch nog vier. Bij dit weer hoort nog een ijsje. In het voormalig stationnetje van Harcourt wordt boerenijs verkocht. Als we bij de camper terug zijn, heeft Paul 36,5 km gefietst, Ellen een 2,5 km minder.

Jouw reactie