Woensdag 30 april 2024

30 april 2024 - Givet, Frankrijk

Om kwart over tien kunnen we vertrekken. Dat is voor ons doen best vlug. Tot Eindhoven loopt de reis voorspoedig. Door een verkeerde afslag, gaan we dwars door Eindhoven, maar met behulp van een kaart, komen we er goed doorheen, zelfs met minder kilometers, dan dat de navigatie aanvankelijk heeft uitgerekend. In Valkenswaard is er een weg afgesloten en moeten we de nodige kilometers rijden om weer op onze route te komen. Verder verloopt onze reis weer voorspoedig.

240430 Dinant Jazzfestival

Dinant is helemaal versierd met saxofoons vanwege een jazzfestival in juli wordt gehouden. Het is een leuk gezicht, want de saxofoons zijn in allerlei maten en kleuren uitgevoerd. Vorige keer dat wij door Dinant moesten rijden, was er een feest, zodat we er bijna niet doorheen kwamen. Nu is er geen feest, maar we kunnen slechts stapvoets door Dinant heenkomen.

240430 Dinant  Collegiale O.L.V.-kerk

Daarom hebben we ook alle tijd om de Collegiale O.L.V-kerk te fotograferen. Als we vlak bij Givet zijn, geeft de navigatie een andere route aan dan dat we gewend zijn. Eigenwijs als we zijn, trekken we ons eigen plan. Wat wij niet in de gaten hebben, is dat er een nieuwe camperplaats op de andere oever is gekomen, die we wel, zonder het te beseffen, hebben uitgekozen. Met een beetje omrijden komt alles goed en komen we op deze mooi aangelegde camperplaats aan. We hebben uitzicht over het water van het Maas-kanaal en de historische stad met het Fort Charlemont erboven. Met dit prachtige weer(20°) gaan we een wandeling maken om o.a. een bakker voor morgen ochtend te vinden. De dichtstbijzijnde bakker is opgeheven. Wel zien we bij de Carrefour een broodafdeling.

240430 Givet  postkantoor 240430 Givet  aanzicht

We fotograferen het mooie postkantoor en de oude stad met Fort Charlemont.

240430 Givet   Notre Dame 240430 Givet  waterstand Maas 1995

Op de terugweg zien we de Notre Dame kerk er mooi bij liggen. We gaan een grachtje over en gaan dan bij de kerk kijken of er bordje met tekst aanhangt, Zowaar staat deze tekst er ook in het Nederlands op. Aan de muur hangt ook een merkteken van de overstroming van de Maas in 1995, zo’n 1,5 mtr, dat goed te zien is omdat Ellen er naast staat. We kunnen een paar Belgische camperaars ter wille zijn met een muntje voor het water. Dat muntje heeft zeker 10 jaar bij ons in de camper gelegen. Wij willen er niets voor hebben, maar zo komen we er niet vanaf,  we krijgen een fles cider. Omstreeks kooktijd komen deze camperaars met een paar blikjes Leffe bier en lekkere worst naar ons toe. We zitten gezellig met z’n vieren op de kaderand en we hebben genoeg te bespreken.

1. Jantien:
    1 mei 2024
    Een goed begin voor deze reis.

Jouw reactie