Donderdag 1 mei 2024

1 mei 2024 - Saint-Germer-de-Fly, Frankrijk

We geven in de navigatie de eindbestemming voor vanavond aan en laten hem zijn weg uitzoeken. Tot onze verrassing zoekt de navigatie een iets andere weg uit dan wij denken, wel evenwijdig aan datgene wat wij in gedachten hebben, maar dan door België. Dat is weer eens iets anders. In het dorpje Treignes is een wegomleiding, een aankondiging hiervoor is er niet. We rijden net zo lang om tot dat we weer bij het één na laatste kruispunt zijn en zien dan een heel klein bordje “deviation” Als we deze route volgen, komen we op de goede weg terecht.

240501 brouwketel

Op deze tocht komen we door Chimay, dat we meteen verbinden met het biermerk Chimay. Het klopt ook, want op een rotonde in Chimay staat een heuse brouwketel. Al gauw rijden in we weer in Frankrijk. De rest van de tocht gaat voorspoedig en om kwart voor vier komen we aan op de CP van St.-Germer-de-Fly.

240501 camperplaats I 240501 camperplaats II

Deze CP is vrij nieuw en bekostigd door de EU. Dan doen ze o.i. ook een keer iets goeds. Na een kop thee lopen we het dorp in om de bakker te zoeken. Echter, we zijn vergeten dat 1 mei hier een feestdag is, en dat alles gesloten is. Alleen een kleine supermarkt is open.

240501 abdijkerk 240501 Ste. Chapelle 240501 auberge

Het dorp bevat een grote abdij met allerlei gebouwen er omheen, zoals Auberge de l’Abbaye.

240501 abdijmuur 240501 Rozet 240501 mos

Naast de kerk is nog een stuk muur met uitkijktoren. De abdijkerk en de St.-Chapelle zijn met elkaar verbonden. We kunnen er in. De St.-Chapelle bevat een mooie rozet. De abdijkerk, gewijd aan St.-Germer is heel nodig aan restauratie toe. De muren zijn helemaal verspocht en op de onderkant van de pilaren groeit mos.

240501 graflegging 240501 Piéta 240501 gemeentehuis

In een nis staat een prachtige graflegging van Jezus, daarboven hangt een Piéta. In het centrum zien we naast de kerk het gemeentehuis. We lopen terug naar de CP waar we nog een leuk gesprek met Engelse camperaars hebben, die ook aan het zoeken waren naar winkels die open zijn.

1. Maaike:
    2 mei 2024