Zaterdag 15 juni 2024

15 juni 2024 - Thouars, Frankrijk

We hebben besloten vandaag de stadswandeling door Thouars te gaan maken. We lopen via het achterhek van de camping naar boven. Ondanks dat het een zigzag weg is, loopt het erg steil naar boven.

240615 Parc Imbert

Het laatste stuk gaat door het aangelegde park Imbert. Het is prachtig aangelegd en bovendien goed onderhouden. In het park beginnen we meteen al aan de wandeling.

240615 Mise au tombeau

Op Place St-Laon bezoeken we de oude abdijkerk. Deze is van de 11e eeuw, wat duidelijk te zien is aan de buitenkant, het zandsteen is al aardig aan het slijten. Binnen zien we een mooie voorstelling n.l. Mise au tombeau. In de St-Laon kerk is ook de eerste vrouw van Lodewijk XI (de Heilige), Marguerite van Schotland begraven. Op Place St-Medard drinken we eerst een kop koffie.

240615 pilaren entree 240615 kerkraam

We gaan daarna de St-Medard kerk (12e eeuw) t.o. de bar-tabac binnen. In het portaal zijn veel beelden met duivelse taferelen te zien. Deze kerk heeft hele mooie gebrandschilderde ramen. Weer buiten de kerk komen we tot de ontdekking dat we nog geen brood gekocht hebben, nog geen bakker zijn tegengekomen en we in het volgende stuk zeker geen bakker zullen tegenkomen. We lopen daarom terug tot aan het begin van onze wandeling waar wel een bakker in de buurt is. Die is al aardig door zijn brood heen. Gelukkig is er nog wel een brood voor ons. We lopen terug naar de St-Medard om onze wandeling voort te zetten.

240615 poorthuisje

We gaan onder een poortgebouw in vakwerkstijl door. Daarna moeten we een trap af van 75 treden. Dan begint het voor de tweede keer te regenen. Midden op trap kunnen we onder een poortje schuilen. We eten dan ook een deel van de lunch op.

240615 kasteel 240615 opschrift watermolen

We lopen nu onder het kasteel van de hertogen de la Trémoïlle langs. Aan de overkant van de weg zien we op een gebouw het opschrift van een watermolen. Iets verderop kunnen we op een oude en een nieuwe brug over de Thouet staan.

240615 stadsgezicht

Hier hebben we een mooi gezicht op de stad. We lopen om het kasteel heen dat tegenwoordig in gebruik is als middelbare school.

240615 Museum Henry Barré

We lopen verder naar Musée Henry Barré. Het toegangshek zou net gesloten worden door een medewerker. Maar na een paar vragen/opmerkingen van ons, wil hij wat meer laten zien van de buitenkant. Er wordt namelijk druk gerestaureerd aan het gebouw en daar is hij best trots op. Hij vertelt ons ook nog over de laatste Trémoïlle, Marie de la Tour d’Auvergne. Zij was protestants. Dat kunnen we ook zien aan de straatnamen in de omgeving. Veel van de protestanten hier moesten later vluchten, o.a. naar Nederland. Na een kort maar zeer geanimeerd gesprek met hem gaan we verder.

240615 jugendstilhek 240615 winkel

In een volgende straat zien we een mooi jugendstil hekwerk. We gaan langs een vakwerkhuis, waar we nog goed het toonbankraam van de voormalige winkel kunnen zien. We komen weer bij Place St-Medard, waar we een Orangina drinken. Ondertussen kijken we naar de drukte van de aankomende bruiloftsgasten voor het huwelijk dat in de kerk zal plaatsvinden. Dit alles onder het gebeier van de warm en vol klinkende klokken. We gaan nu verder met de noordelijke route.

240615 Tour Prince de Galles 240615 Hotel Tyndo 240615 toren hotel Tyndo

Daarbij komen we bij Tour Prince de Galles, de eerste toren van de vesting om de stad heen. Daarna lopen we naar voormalig hotel Tyndo. Louis Tyndo was maarschalk en president van het parlement van Bordeaux. Tevens was hij raadgever van Lodewijk XI. Nu is het een conservatorium. We lopen langs de steile paden weer terug naar de camper.

240615 diehearts

Onderweg komen we een groepje jonge fietsers tegen die onder begeleiding de hellingen met de tong op de schoenen proberen te trotseren. Dit zullen wij op onze fietstocht maar niet proberen. Op een paar spetters na hebben we het redelijk droog gehouden.

Jouw reactie