Dinsdag 17 oktober 2023

17 oktober 2023 - Doetinchem, Nederland

Omdat we ’s-avonds naar de schouwburg (Amphion Doetinchem) gaan, rijden we om elf uur naar de CP Varkensweide in Doetinchem. Na een kaartje getrokken te hebben, gaat slagboom open en kunnen we op één van de zes camperplaatsen met stroom gaan staan. Stroom kun je “krijgen” via het AanUitNet. Het is de eerste keer dat we deze app gaan gebruiken. Het werkt zo maar in 1 keer. Het kost € 0,50 per kwh, geen overdreven prijs. Na de lunch gaan we wandelen in Doetinchem. Bij het VVV infopunt, dat in het oude postkantoor zit, dat nu Borghuis heet, vinden we een foldertje met een QR-code naar een wandelapp voor Doetinchem.

231017 wandelapp Doetinchem

Deze GPS-georiënteerde app reageert zodra deze bij een Point Of Interest (POI) komt. Het kost ons wat moeite om de app aan de gang te krijgen, maar daarna kunnen we er mee aan de slag.

231017 oude postkantoor 231017 toren postkantoor

We beginnen bij het postkantoor. Dit gebouw in de stijl van de Amsterdamse School is door dezelfde architect ontworpen als die van het postkantoor in Arnhem. Eraan vast zit een directeurswoning en een enorme toren.

231017 drukkers

In de tuin staat een beeld aangeboden door drukkerij Senefelder, voorstellende drie drukkers die een drukproef staan te bekijken.

231017 sociale woningbouw

We lopen verder naar de Walstraat waar in 1910 5 huisjes voor sociale woningbouw zijn neergezet vanuit het Gasthuisfonds dat al sinds 1424 bestaat.

231017 monument

Een van de volgende POI’s is een monument ter nagedachtenis van WOII. Iets verderop staat het nieuwe gemeentehuis, waar aan de zijkant een klok hangt. Die komt uit de Sint Catharinakerk, die in WOII verwoest is.

De Duitsers hadden in het begin van de oorlog de klok mee willen nemen om om te smelten. De burgemeester heeft ze ervan overtuigd dat de klok historische waarde had. Deze moest alleen vanuit de toren op de grond gezet worden. Dit is de redding geworden voor de klok. Hij was wel zwaar beschadigd met het bombardement van 19,21 en 23 maart 1945 door de Britten. Na de oorlog is de klok gerestaureerd en aan de zijkant van het gemeentehuis opgehangen. Jaarlijks wordt de klok op 19, 21 en 23 maart  op het tijdstip van het bombardement van die dag geluid.

231017 Walmolen

We lopen verder naar de Walmolen. Hij draait vandaag en je kunt hem ook van binnen bekijken. Na de molen lopen we langs de Oude IJssel naar de ophaalbrug en dan gaan we weer verder in het centrum. In de Gasthuisstraat staat de Gasthuiskerk.

231017 toren met zwaan

Het is een tijd lang een Lutherse kerk geweest. Daarom staat er een zwaan als vaan op de kerktoren. Thans is de kerk in gebruik als podium voor muziek, theater en verhuur aan groepen en verenigingen. Vlakbij is een groot Joods monument, waarvan de boomringen de verhouding aangeeft van het aantal uit de oorlog teruggekeerde Joden. In vier ringen staan bomen (voor teruggekeerde Joden) en negen ringen zijn leeg.

231017 Sint Catharinakerk

Dan lopen we naar de Sint Catharinakerk, waar we het carillon horen spelen. We zijn net te laat om de kerk van binnen te bekijken.

231017 raam bankgebouw

In de straat achter de kerk, De Omkeer, bevindt zich een voormalig bankgebouw in Art Deco stijl. Verschillende beeldhouwwerken zijn van Hildo Krop. Deze bank was een kantoor van de Geldersche Credit Vereeniging. In Maastricht zagen we er ook een filiaal van deze Vereeniging.

231017 Predik het evangelie

Iets buiten het oude centrum is op de voormalige stadsgracht en wallen een protestantse kerk gebouwd . Ds. Jan van Dijk was de organisator voor de bouw van deze kerk. De kerk werd in 1880 gebouwd. Hij werd ook wel de Zendingskapel genoemd. Deze dominee heeft ook veel scholen laten bouwen, zoals een lagere school, een gymnasium, een jongens-en een meisjesinternaat.

231017 de kies

We lopen door naar de Grutstraat, waar op een hoek de D-Toren staat, een kunstwerk in opdracht van de gemeente Doetinchem dat de emoties van de inwoners peilt en in kaart brengt d.m.v. kleuren. De bijnaam is “de Kies” of “de Tand”. De emoties zijn: geluk, liefde, angst en haat. Liefde kleurt rood, geluk is blauw, angst geel en haat kleurt groen. De emotie die het meest intens gevoeld wordt op een dag, wordt ’s-avonds met binnenverlichting weergegeven met de bijbehorende kleur.

231017 gebouw AmstSchool

We lopen de Grutstraat in en zien daar één van de restaurants in een pand in de stijl van de Amsterdamse School. Dat is het einde van onze wandeling. We lopen nu terug naar “Het Borghuis”. Hierin zit o.a. een restaurant dat bemand wordt door mensen met een beperking. Ze hebben daar heerlijke koffie en lekkere appeltaart. We praten met de leidinggevende en enkele medewerkers. Vol trots wordt het jubileumboek getoond. Na het eten kleden we ons om en lopen we daarna naar het Amphion om te gaan genieten van de show “Queen must go on” gegeven door de “Queen tribute band”, de winnaars van de 1e “Battle of the tribute”, een wedstrijd uitgezonden door SBS6. Het theater is compleet uitverkocht.

231017 Queen II

Het wordt echt een avondje onvervalst genieten. Als je je ogen dichtdoet, hoor je Ward Palmen die perfect Freddie Mercury in sound en gebaren vertolkt.

1. Maaike:
    18 oktober 2023
    Doetinchem lijkt me een mooie plaats. Daar moet ik toch eens gaan kijken. Het is zo dichtbij. Zo leren we de omgeving van Zutphen ook kennen.
  2. Harrie:
    19 oktober 2023
    Zijn twee weken in de Achterhoek geweest .niet in Doetinchem. Iets gemist zo tezien
  3. Lilian:
    25 oktober 2023
    zo kortbij zoveel moois te bewonderen