Dinsdag 20 april 2021

20 april 2021 - Beilen, Nederland

Onze fietstocht begint met het rijden naar Beilen. We kunnen meteen van knooppunten gebruik maken. Vanuit Beilen gaan we de weg N381 onderdoor en komen zo in het dorpje Klatering. Hier heeft men nog al werk gemaakt van interessante wandelingen met historische achtergronden.

P1170019

Bij het begin van zo’n wandeling zien we een schuur met een wand in een mooie rietdecoratie. Aan het eind van de weg Klatering staat een picknickbank gemaakt van gerecycled landbouwplastic. Op een bord ernaast staat dat deze bank is aangeboden door de Boermark van Klatering. De boermark is de voorloper van de gemeente, maar bestaat nog steeds als vereniging. We rijden noordwaarts tot Heuvingerzand. Van hieraf rijden we tot aan het Oranjekanaal. Als vaarweg was het een mislukking, maar optisch is het wel het mooiste kanaal van Drenthe en dit kanaal is heel waardevol voor het waterschap. Het voert overtollig water af via, via naar het IJsselmeer, maar door ingenieus gebruik te maken van pompen, die onder de sluizen geplaatst zijn, kan men het water bij droogte ook weer terughalen.

P1170020

Dit is de sluis bij Zwiggelte. Bij Beilen rijden we door een nieuwbouwwijk ”Lieving” met hele aparte woningen. Je ziet er tiny woningen, woningen die helemaal van hout zijn en ook veel duurzame woningen. Na 27 km staan we bij de camper. Het is nu zo lekker buiten, dat we nog een paar uur in de zon kunnen zitten.

1. Henk Visser:
    21 april 2021
    Mooi om te lezen wat jullie weer gezien hebben
    Groet
  2. Jantien:
    23 april 2021
    Mooie omgeving om te fietsen
  3. Lilian:
    23 april 2021