Dinsdag 22 maart 2022

22 maart 2022 - Geesteren, Nederland

We gaan op deze zonnige dag opnieuw naar Almelo voor een fietstocht door het natuurgebied “de Doorbraak”. We beginnen bij het Banisgemaal aan de Sluiskade Zuidzijde. We rijden langs de beek Loolee.

220322 LooLee

Na wat omzwervingen over het Landgoed  Almelo komen we bij “de Doorbraak”. Hierin stroomt een beek die ongeveer 13 km lang en aangelegd is om bij een hoge waterstand het water om Almelo heen te leiden. Tegelijkertijd gaat de Doorbraak verdroging van het gebied tegen en is het een broedplaats van allerlei watervogels . Het hele gebied is goed begaanbaar door zijn wandel- en fietspaden.

220322 Doorbraak I 220322 Doorbraak II 220322 Doorbraak III

Hoewel de vogels er nog niet zijn, kunnen we wel zien hoe natuurlijk dit gebied is aangelegd met alle ruimte om te overstromen. Hierna rijden we door de stad terug naar de camperplaats. Het totaal aantal kilometers van vandaag was ruim 37 km en dat vinden we toch wel wat veel. Daarom lassen we voor morgen een rustdag in.