Dinsdag 26 maart 2024

26 maart 2024 - Bergeijk, Nederland

Dinsdag 26 maart 2024

Om tien voor elf beginnen we te fietsen.

240326 standerdmolen

We rijden dwars door Bergeijk en komen daarbij langs een houten standerdmolen. Gisteren hadden we al opgemerkt dat een deel van de Bourgondische vlag in het gemeentewapen van Bergeijk te zien is, Nu lezen we bij deze molen dat die is gebouwd in 1438 met toestemming van Philips, hertog van Bourgondië. Iets buiten Bergeijk rijden we naar een boerderij, die eigendom is van de Abdij van Postel.

Er wonen op deze boerderij drie ongetrouwde broers, die het eigenlijk best goed hadden tijdens de oorlog. Dan komt een pater van de abdij vragen of zij een schuilplaats willen geven voor zijn broer en een broer van een andere pater, Ze stemmen in, maar in juli 1944 komt de Sicherheitsdienst de onderduikers op het spoor. De twee oudste broers Hoeks worden opgepakt en overlijden in het concentratiekamp van Vught op 11 augustus 1944.

240326 kapelletje 240326 monument Vredesduif

Zij worden in Eersel nog steeds geëerd. Er zijn straatnamen naar hen genoemd en er is een herdenkingsmonumentje in de O.L.V. kapel en ze staan ook vermeld op het monument Vredesduif.

Daar het centrum van Eersel wegens herinrichting overhoop ligt, konden we niet bij het beeld van St. Joseph komen.

Het bijzondere hieraan is, dat hij een soldatenhelm draagt, dat een symbool is voor de bescherming die het klooster bood aan de oorlogsvluchtelingen.

240326 Kempenmuseum -de 8 zaligheden-

Op onze route ligt ook het Kempenmuseum “De Acht Zaligheden” Het is een authentieke Kempense boerderij met moestuin, geurige kruidentuin en rustgevende boomgaard. Wij vinden de bewondering voor de boerderij een beetje overdreven.

Daarna rijden we door de Kempen terug naar onze camper in Bergeijk.
De teller op onze fiets staat 36,5 km verder dan vanmorgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Jouw reactie