Maandag 25 maart 2024

25 maart 2024 - Bergeijk, Nederland

Wij verlaten de camperplaats van Riel, een fijne en zeer rustige plaats en rijden naar Bergeijk, waar we op de camperplaats van de Petronellahoeve gaan staan. Het is heerlijk zonnig weer en we vertrekken dan meteen na de lunch.

We gaan de Route Bergeijk met ondertitel “Toegangspoort tot de bevrijding” fietsen.

240325 oude gemeentehuis

We beginnen in Bergeijk waar het oude gemeentehuis opvalt.

240325 Napoleon- of waterstaatkerk uit 1812

Iets verderop staat de Napoleon- of Waterstaatkerk uit 1812. Op de Enderheide staat monument Wellington HZ520. (vliegtuig)

240325 Wellington monument

Op 22 juni 1943 stort hier een bommenwerper neer, nadat deze beschoten werd door een Duitse nachtjager. 2 bemanningsleden kwamen om en 3 bemanningsleden werden krijgsgevangen genomen.

240325 Valkenswaard War Cemetary 240325 Christelijk- en Joods graf

Vlak bij Borkel vinden we het Valkenswaard War Cemetary. Hier liggen voornamelijk Canadese en Britse militairen. De meeste graven hebben een kruis. Een   graf heeft een Davidsster en drie graven zijn zonder een religieus teken. Alle graven bevatten een wapen van een regiment.

240325 Poort der Bevrijding

We rijden verder naar het zuiden, waar we de Poort der Bevrijding zien staan. Hier is ook de Prinses Irenebrigade Nederland binnen gekomen.

We horen hier het verhaal dat de bewoners van Borkel hoorden dat de geallieerden er aankwamen. Ze gingen er snel heen, maar het was slechts een verkenningsactie. 4 van de bewoners worden door de Duitsers gevangen genomen, omdat ze de geallieerden van informatie voorzien zouden hebben. Twee burgers zijn doodgeschoten, twee anderen hebben zich dood gehouden en konden later naar het dorp terugkeren. Een week later op 17 september rijden de tanks van het Britse legerkorps in een hinderlaag. Er volgen felle gevechten en kostbare tijd gaat verloren, zodat ze Arnhem niet zullen bereiken.

Door de bossen rijden we naar Luyksgestel om boodschappen te doen om daarna naar Bergeijk terug te rijden. We melden ons nu officieel bij mevrouw die ons met koffie en cake ontvangt. We zitten er zeker drie kwartier gezellig te praten. Ook mijnheer schuift even aan.

Bij elkaar fietsten we vandaag 42,5 km.

1. Jantien:
    26 maart 2024
    Een mooie fietstocht met een triest verhaal.

Jouw reactie