Dinsdag 27 juni 2023

27 juni 2023 - Metz, Frankrijk

We verhuizen van Rebeuville naar de camping van Metz. De rit gaat voorspoedig, geen opstoppingen en met een koffiestop er tussendoor, zijn we net voor twaalf uur bij de camping. De receptie sluit, gelukkig voor ons, pas om half één. We worden door een vriendelijke beveiliger netjes in het rijtje gezet om zo eerst bij de receptie je verblijf te regelen. Onze plaats ligt redelijk ver achterin, maar wel leuk aan het water. Na de lunch wandelen we, en dit keer echt wandelen, het is maar 1 km, naar het centrum van Metz.

230627 Tour de la Garnison

We lopen de trap op naast de camping en zien dan Tour de la Garnison.

Gedurende de Frans-Duitse oorlogen is de kerk in 1870 protestants geworden. Eind WOII is de kerk afgebrand en bleef alleen de toren over.

230627 bij Hôtel de theatre

Een eindje verder kijken we door een poort en zien dan heel leuk een uitloper van de haven aan de Moezel.

230627 la Moselle

Met de Pont des Roches steken we een zijarm van de Moezel over en zien dan verderop de Moyen Pont liggen. We lopen naar de kathedraal Saint-Étienne, gebouwd van 1220 tot 1522.

230627 Cathédrale Saint-Étienne 230627 portaal Saint-Étienne 230627 detail Saint Étienne 230627 Marc Chagall

Deze kathedraal bevat 6.500 m2 glas-in-loodramen, waarvan een aantal door Marc Chagall gemaakt zijn. De stijl van Chagall is goed te herkennen. Vanwege de vele ruiten heeft deze kathedraal de bijnaam gekregen “de lantaarn van God”.

230627 Office de Tourisme

Op het plein van de kathedraal staat ook de VVV in een mooi groot gebouw. Hier willen we natuurlijk een stadswandeling ophalen. Maar het zijn drie boekwerken geworden in een soort Marco Polo uitvoering, die maar liefst € 7,- per stuk kosten. Dat is ons echt te gortig. We doen het dus met de plattegrond die we bij de receptie van de camping kregen en de informatieborden die bij alle belangrijke gebouwen te zien zijn. We lopen naar Place Jeanne d’Arc waar de Sainte-Ségolène uit de 13e eeuw staat.

230627 beelden Sainte-Ségolène

Deze kerk heeft heel veel mooie beelden aan de buitenkant. We lopen langs de straat waar vroeger de stadsmuur liep en komen zo bij

230627 Maison des Têtes 230627 lamp la Rochère

Maison des Têtes, gebouwd in 1529 (huis met koppen). Die koppen zijn kopieën. De originelen zijn te zien in verschillende musea, o.a. in Boston (USA). In deze straat zien we een antiekzaakje met in de etalage een mooie lamp. Wij denken beiden meteen, dat het een Gallé lamp is. Niets is minder waar, het is een la Rochère. Er hangt wel een Gallé-prijskaartje aan van € 1.061,-.

230627 Marché Couvert

We wandelen verder naar de hallen (Marché Couvert). Dit zijn prachtige hallen gebouwd in een U-vorm. De prijzen zijn hier veel schappelijker dan in de hallen van Dijon. Alle groente- en vleeswaren zien er mooi, en nog veel belangrijker, zeer verzorgd en fris uit. We tracteren onszelf op een paar cannoli. (het lijkt een beetje op gevulde kniepertjes). Hier kunnen wij morgen wel iets halen voor de lunch.

230627 Place de la Comédie

We lopen terug naar de camping en fotograferen nog Place de Comédie met een opera-en theatergebouw uit de 18e eeuw. We hebben er een welbestede middag van gemaakt.