Woensdag 28 juni 2023

28 juni 2023 - Metz, Frankrijk

Allereerst gaan we op zoek naar een fietsreparateur. Ellens achterrem van de fiets doet het niet. Bij de eerste zaak is de reparateur vandaag vrij. 2 oude dames beheren nu de zaak. Zij dragen wel wat gereedschap aan, maar het past niet. Ze vinden het te gevaarlijk om te laten zoals het is en geven een ander adres op waar we geholpen kunnen worden. Wij rijden er heen en inderdaad worden we vlot geholpen en de rem werkt weer. Het meisje van de zaak hoort hoe wij vakantie vieren en is dol enthousiast. Als een echte gids vertelt zij over het pand waar de zaak in gevestigd is. Vroeger stroomde de rivier de Seille vlak langs de deur. Dit pand was de watermolen. In de kelder zijn nog restanten hiervan te vinden.

230628 Porte des Allemands

Ook vertelt ze wat over de Porte des Allemands waar we onze tocht willen beginnen en dat precies hier tegenover staat. De bouw hiervan is in 1230 begonnen en doordat er ook nog een soort kasteel bij gebouwd werd, was het pas in 1480 klaar. Het is in de 2e wereldoorlog vernield,  maar daarna weer opgebouwd.

230628 Centre Pompidou Metz

We rijden verder naar het Centre Pompidou-Metz van 2010. Het is vanochtend nog wat grijs, zodat het witte dak niet echt tegen de lucht uitkomt. We kunnen met een passage onder de spoorbaan door en komen dan op Place Charles de Gaulle.

230628 Place Charles de Gaulle 230628 la gare de Metz 230628 oude postkantoor 230628 château d'eau

Dit plein is omringd door veel gebouwen in Art Nouveaustijl. We beginnen bij het station, waarvan de bouw van 1905 tot 1908 duurde. Het is een enorm gebouw. Aan de overkant staat het voormalig hoofdpostkantoor(ook al zo enorm), dat direct na het station gebouwd werd en waar men ook ruim 3 jaar mee bezig was. Aan het plein staat ook een watertoren en diverse grote gebouwen.

230628 Place Mondon

Dan rijden we door naar Place Mondon waar we het hotel des Arts et Metiers fotograferen. We rijden naar het centrum om bij de hallen onze lunch en verdere boodschappen te doen. Door het stomme systeem in de hallen duurt dat wel bijna een uur. Het lijkt wel of iedereen voor een hele week haalt. Eerst moet je een nummertje trekken. Dan wachten. Maar ook de verkoophulpen staan in een rij te wachten, wel 6 achter elkaar. Ze moeten de bestellingen laten afrekenen bij een centrale kassa en mogen niet een volgende klant gaan helpen voordat de betaling is gedaan. En als je dus twee verschillende zaken moet bezoeken, loopt de tijd aardig op.We eten onze gekochte quiches met een soepje in de camper op. Dan gaan we opnieuw op pad.

230628 Temple Neuf

Als we over de Moyen Pont rijden fotograferen we Temple Neuf nu van over het water. Het staat op een punt van een eilandje. Het is geen echt oude kerk, want ook deze is in 1901 gebouwd. We rijden naar Quatier de la Citadelle.

230628 paleis van justitie 230628 Chapelle des Templiers

Hier staat het Palais de Justice uit de 18e eeuw.  Midden in de wijk staat de Chapelle des Templiers. Dit is heel oud van de 12e en 13e eeuw.

230628 Palais du Gouverneur

Het Palais du Gouverneur stamt uit het begin van de 20e eeuw. Hier zijn alle mogelijke stijlen in één gebouw verenigd. We fietsen een stuk langs verschillende straten die op de voormalige wallen aangelegd zijn en komen zo bij Place Saint-Thiébault dat ook van het begin van de 20e eeuw is.

230628 Place Thiébault

Men heeft er een ondergrondse parkeergarage gebouwd en het plein opgeknapt met fonteinen en waterbakken. Bij een restaurantje aan het plein drinken we een Orangina. We rijden het centrum in om een sportzaak te bezoeken(opgezocht met Google), maar deze bestaat inmiddels niet meer. Ellen gaat dan de kathedraal St. Etienne bekijken met zijn Chagall ramen. Ze is nu bedekter gekleed.

230628 Marc Chagall

Ze maakt een foto van een raam dat geïnspireerd is op het bijbelboek Genesis. Paul zoekt intussen op, hoever het naar het voetbalstadion Saint-Syphorien is. Dit valt reusachtig mee, dus rijden we er heen. Het sjaaltje is niet in de boutiek te koop, wel bij het honk van de fanclub, maar dat is alleen open tijdens de wedstrijden. Dus pech voor Sander. Wij rijden weer naar de camper, moe van een dag vol indrukken. Daar is ook nog iets bijzonders te zien.

Volkswagen T1

Een volkswagen T1 uit Nederland staat op de camping te stralen. Die moet natuurlijk ook op de foto. De trotse eigenaar geeft meteen zijn toestemming voor het fotograferen en vertelt Paul nog veel over de renovatie van zijn prachtige oldtimer.