Donderdag 13 juni 2024

13 juni 2024 - Montreuil-Bellay, Frankrijk

We combineren een rustdag met een stadswandeling. We drinken voor het ontbijt thee in de camper, de croissants halen we bij de bakker en eten die op het pleintje op. Dat bespaart in ieder geval een keer traplopen. Het is een hele klim deze St-Pierre’s trap.

240613 Château I 240613 Château II

We beginnen met een bezoek aan het kasteel. We krijgen een heel boekwerk in het Nederlands mee.

Het kasteel is een opmerkelijk staaltje van de middeleeuwse architectuur. De 600 mtr lange wallen worden geflankeerd door 15 verdedigingstorens. Dan is er nog een aparte toren, de Barbacane, die de poort verdedigt. Er is een gracht om het kasteel heen en vroeger kon men over alle wallen heenlopen.

240613 Château III 240613 Château IV 240613 Château V

We bekijken eerst de tuinen met de wallen en de mooie torentjes ernaar toe. Daarna staan we op de binnenplaats. We zijn door het oude kasteel binnen gekomen (Chatelet vanaf 1025) en we kijken tegen een renaissance deel van het kasteel aan (Château Neuf vanaf 15e eeuw) we komen eerst in de keuken die vanwege brandgevaar iets aan de zijkant gebouwd is. In een torenkamer zien we een maquette van kurk van het kasteel.

240613 Château VI 240613 Château VII 240613 Château X

Daarna zien we waar de kanunniken hebben gewoond, de sauna van die tijd, de wijnkelders en gaan dan het woongedeelte in. Hier zien we salon, waar zelfs een portret van Willem van Oranje hangt. Een zijkamertje is de muziekkamer.

240613 Château VIII 240613 Château IX

We zien de eetkamer met een Hollandse kroonluchter. In een hoek van de eetkamer bevindt zich een klein kapelletje. In een andere hoek bevindt zich een slaapkamer.

We verlaten het kasteel met inleveren van het boekwerk. We vermelden nog even dat de VVV gesloten is. Ze zijn daar overigens van op de hoogte en zij kunnen ons gelukkig van een stadswandeling voorzien.

Het is tijd voor een kopje koffie geworden en dat kun je ook bij de bakker krijgen. Dan gaan we aan de stadswandeling beginnen.

240613 oudste huis

We bekijken het nog oudst bestaande huis uit 1399.

240613 apotheek I 240613 apotheek II 240613 apotheek III

Daarna lopen we naar de apotheek met zijn twee figuren in het hout verwerkt. Het ene beeld geeft aan dat hier een lavement wordt voorbereid.

240613 stadspoort 240613 Hotel de Chatillon 240613 Maison Dovalle

We lopen naar stadspoort St-Jean uit 1412-1413. De grote poort is een aanwijzing voor de macht van de stad in deze tijd. We zien heel veel oude huizen. Opvallend is Hotel Chatillon uit de 18e eeuw. We lopen nu richting marktplein, waar we een leuk restaurantje hebben gezien om te eten. Het eten smaakt bijzonder goed. Na het eten lopen wij naar Maison Dovalle.

Het huis is van de 16e eeuw. In 1807 is dit het geboortehuis van de dichter Charles Dovalle geworden. Op 22-jarige leeftijd overleed hij in een duel.

240613 Jardin Botanique

We moeten nog wachten voordat de bakker weer opengaat. Daarom lopen we naar de botanische tuin, waar we wat planten bekijken en de rest van de tijd op een bank in de zon zitten. Na het kopen van het brood lopen we nu naar de Grand Ardiller.

240613 Grand Ardiller

De Grand Ardiller is een statig 15e eeuws herenhuis dat in de 20e eeuw nog een verandering heeft ondergaan. Aan de rechterzijde van de voorgevel ziet men een ingebouwde duiventil. Verder ziet men aan de gevel een mooie 8-hoekige trappentoren.

240613 St-Pierre's trap 240613 ruïne St-Pierre

We lopen langs de weg naar beneden en komen dan onderaan bij de trap van St-Pierre weer uit. Ernaast vinden we de resten van de St-Pierre kerk uit de 11e eeuw. Nu is het een openluchttheater. Het weer begint zo langzamerhand te betrekken en we lopen nog het laatste stukje naar de camper.

1. Jantien:
    14 juni 2024