Woendag 12 juni 2024

12 juni 2024 - Montreuil-Bellay, Frankrijk

Gisteren reden we richting Saumur, vandaag rijden we richting Thouars. Bij deze tocht wordt goed aan de veiligheid gedacht. Wij moeten een stukje omrijden om een bij veilige oversteekplaats bij een drukke weg te komen. Hoewel we geen voorrang hebben (zelfs een stopbord), worden we door de vrachtwagenchauffeurs met alle egards behandeld.

240612 St-Martin-de-Sanzay

Als we een brug oversteken, hebben we mooi zicht op St-Martin-de-Sanzay. De bomen en oude pijlers weerspiegelen mooi in het water.

240612 middeleeuwse brug 240612 huis met duizendknoop

Bij Taizon zien we een middeleeuwse brug uit de 13e eeuw. In die tijd moest er zelfs tol betaald worden om over de brug te komen. Voor het verkeer is er een nieuwe brug naast gelegd. Naast deze nieuwe brug staat een oud huis omgeven door de Japanse duizendknoop. Dit huis hoeft men over een poosje niet meer te slopen, want dat doen deze planten wel. Daarna rijden we door naar Prailles.

240612 kapel

Hier staat een kapel.

Al heel lang stond hier een kapel gewijd aan St-Radegonde. Radegonde was de schoondochter van koning Clovis. Zij werd ook koningin. De kapel is tijdens  Franse Revolutie vernietigd, maar later weer opgebouwd in neogotische stijl.

Iets verderop zouden molens moeten staan langs de Thouet. Twee van de drie zien we helemaal niet en bij Le Moulin de Champigny mag je het terrein niet betreden en de genoemde molen staat helemaal achter op dit terrein. Na ruim 20 km keren we om en we lunchen aan een picknicktafel naast de kapel in Prailles. Als we weer bij het meertje La Ballastière komen, worden we nu langs de andere oever geleid. Hier zit een restaurantje waar wij Orangina gaan drinken. Vervolgens rijden wij op ons dooie gemak terug naar Montreuil. Vlak bij CP is een oplaadplaats voor fiets accu’s. Helaas zijn de deurtjes om ze af te sluiten kapot. Ellen gaat er op een stoel met een boek naast zitten totdat de accu voldoende opgeladen is. Bij elkaar reden we vandaag 43 km.

Jouw reactie