Vrijdag

7 juni 2024 - Bouchemaine, Frankrijk

De dag begint met mooi weer. We gaan vandaag ten zuiden van Angers langs de Loire rijden.

240607 La Francette en La Loire route samen 240607 peniche

Hier in Bouchemaine voegen La Francette en de Loire à Veló route samen tot aan Saumur. Voor we de brug over rijden, fotograferen wij de peniche van dichterbij.

240607 Le Jardin Mediterranee

Dan rijden we over de brug heen richting Port-Thibault, waar we de Jardin Méditerranéen vinden. Hier staan allemaal planten uit het middellands zeegebied. We rijden langs de oevers van de Loire, waarvan het pad soms heel goed is, maar soms ook vol kiezelstenen. Als we door La Daguenière komen, drinken we een kop koffie. Weer uitgerust fietsen we verder tot aan La Bohalle. Hier eten we bij de kerk ons brood op.

240607 een volle Loire

Het is tevens een uitzichtpunt over de Loire die hier behoorlijk breed is en goed vol is. Op een bord lezen we wat er in de afgelopen eeuwen aan dijkverzwaring is gedaan.

240607 Chapelle  de la Salette I 240607 Chapelle  de la Salette II 240607 Chapelle  de la Salette III

In La Bohalle staat ook Chapelle de la Salette. Deze is gebouwd in de 19e eeuw. Rondom de kapel staan veel beelden en in de kapel heeft men veel fresco’s gemaakt. De kapel is nog niet zo oud en daarom zien deze fresco’s er nog bijzonder goed uit.

240607 donjon

We rijden terug tot aan Les Ponts-de-Cé. Toen wij hier in 2018 waren, hebben wij de donjon niet gefotografeerd, dat doen we nu dus wel. We rijden tot aan de brug over de Maine in Bouchemaine en we merken dat de auto’s netjes achter de fietsers op de brug blijven rijden en ze niet roekeloos inhalen.

240607 uitgesleten oever

Op de CP bekijken wij de oever aan de overkant van de Maine. Nu is goed te zien hoe hoog het water gestaan heeft en hoe hard het water gestroomd heeft. We hebben vandaag 44 km gefietst.

Jouw reactie